Viták a „zöld” autókról Detroitban

Megoszlik a „zöld” – hibrid vagy elektromos – autók jövőjét illetően a detroiti autószalon résztvevőinek véleménye: egyesek derűlátók, mások inkább kétkedők. Ebben a kategóriában az eladások egyhelyben topognak, viszont középtávon valós új lehetőségek rajzolódnak ki – mutatott rá az AFP hírügynökség szakírója.

„A zöld autók tekintetében feltehetően túl nagy az optimizmus. Gazdasági téren még nem elég vonzók az átlagos vásárló számára, az eladásoknak talán 3 százalékát képviselik” – mutatott rá a David Cole, Center for Automotive Research autóipari kutatóintézet igazgatója, írja az autopro.hu. A Nissan az Egyesült Államokban mindössze 9700 darabot adott el a 2010 végén forgalomba hozott Leaf elektromos autóból, a General Motors pedig tavaly decemberig csak 6400-at a Volt nevű hibridautóból, messze elmaradva az első évre kitűzött 10 ezres eladási célszámtól. A Volt sajtója sem volt túl jó az elmúlt hónapokban, mivel az amerikai hatósági tesztvizsgálat során három akkumulátor is kigyulladt. Az amerikai kormány azzal igyekezett ösztönözni ezeknek az autóknak a fejlesztését, hogy az Egyesült Államokban gyártandó hibrid- vagy elektromos autókhoz biztosított támogatást, ám Cole szerint „a technológia még nem alkalmas igen nagy számú gépkocsi gyártására”. A hibridautók két meghajtó erőforrást tartalmaznak, „ami szükségszerűen növeli árukat” és számos fogyasztót elriaszt, jegyezte meg Michelle Krebs, az Edmunds.com szakportál elemzője.

Sergio Marchionne, a FIAT és a Chrysler főnöke Detroitban megismételte kételyeit az elektromos autók jövőjével kapcsolatban, mivel véleménye szerint ezek a termékek magas áruk, továbbá a lítiumos akkumulátorok korlátozott hozzáférhetősége miatt a kínálatnak csupán egyik csücskét képezhetik. „Pillanatnyilag az utánpótlás a probléma, az akkumulátorok képezik a szűk keresztmetszetet, mivel Japánból kell importálni őket” – ismerte el Carlos Ghosn, a Renault-Nissan vezetője, hozzátéve: „A problémát úgy próbáljuk megoldani, hogy a Leafet és akkumulátorát az Egyesült Államokban fogjuk előállítani”.

A Nissan számára, amely francia partnerével, a Renault-val együtt mintegy 4 milliárd eurót fektetett be az elektromos autó fejlesztésébe, mindez komoly kihívás. A Renault-Nissan összefogás 2017 kezdetéig nyolc ilyen típusú modellt kíván piacra dobni, részben személy-, részben haszonjárműveket.  “Én jóval derűlátóbb vagyok az elektromos autók jövőjét illetően, mint az emberek többsége. Még messze elmaradunk a piac által kínált lehetőségektől” – hangoztatja Ghosn, hozzátéve, hogy az infrastruktúra kiépülőben van. Ez el fogja oszlatni a zöld autók tulajdonosainak abbeli aggodalmát, hogy nem tudják újratölteni vagy cserélni járművük akkumulátorát. A Leafet jelenleg csupán hét amerikai államban forgalmazzák, de 2012-ben már az Egyesült Államok egész területén hozzáférhető lesz, ezért a Nissan az eladások megduplázására számít. A benzin jelenlegi magas árát figyelembe véve a GM vezetői is megőrzik hitüket a zöld autók jövőjében.

Mark Reuss, a GM észak-amerikai igazgatója szerint hosszú távú elkötelezettségről van szó. „Úgy vélem, világszerte véglegesen megváltozott a vásárlási magatartás, az emberek felelősebben viszonyulnak a környezethez” – hangoztatta Detroitban Reuss az újságíróknak nyilatkozva. Sergio Marchionnéhez hasonlóan ő is hisz abban, hogy a cseppfolyósított gáz alternatív üzemanyaggá válhat. Emellett szól szerinte, hogy a földgáz ára kedvezőbb, akárcsak az, hogy az új technológiák révén az Egyesült Államok hatalmas gáztartalékokhoz fog hozzáférni. A Chrysler márciusban készül bemutatni a FIAT-tal partnerségben kifejlesztett, cseppfolyósított gázzal működő új nehézjárművét – emlékeztetett az AFP.

Ajánlott tartalom

A céges autók felelnek a teljes közúti károsanyag-kibocsátás feléért

Érdemes odafigyelnie a cégeknek céges autóflottájuk megválogatásánál és üzemeltetésénél, ugyanis a közúti közlekedés okozta károsanyag-kibocsátás zöméért ezek a járművek felelősek a leginkább Európában, mutatott rá egy tanulmány.