Vulkánkitörés – A német légitársaságok bírálták a hatóságokat

Eltúlzottnak nevezte a légtér-zárlatot és emiatt bírálta az illetékes hatóságokat vasárnap a két legnagyobb német légitársaság.

A Lufthansa és az Air Berlin  egyaránt azt kifogásolta, hogy a zárlat elrendelése  a londoni vulkánihamu-kutató központ  által végzett számítógépes szimulációs vizsgálat adatai alapján történt, és felrótta,  a német hatóságoknak, hogy nem mérték a levegő vulkánihamu-koncentrációját
A két légitársaság egyidejűleg megerősítette, hogy több repülőgépük, amely előző nap utasok nélkül belföldi ellenőrző repüléseket végzett, semmilyen kárt nem szenvedett.

Joachim Hunold, az Air Berlin vezetője a Bild am Sonntag című lapban a többi között leszögezte: Németországban még egy meteorológiai léggömböt sem bocsátottak fel annak mérésére, hogy van-e vulkáni hamu a levegőben és ha igen, akkor mennyi. Csatlakozott hozzá a Lufthansa frankfurti központjának szóvivője is, szintén azt állítva, hogy a német hatóságok semmilyen konkrét adattal nem rendelkeznek  az izlandi vulkánkitörés tényleges hatásaira vonatkozóan. A szóvivő megengedhetetlennek nevezte, hogy a zárlat elrendelésekor, illetve annak sorozatos meghosszabbításakor csakis a londoni központ vizsgálataira hivatkozzanak.
Mind az Air Berlin, mind a Lufthansa illetékese ezzel összefüggésben hangsúlyozta, hogy a német mérési rendszer tökéletesítésére van szükség. A Bild am Sonntag ugyanis arról számolt be, hogy a német légi és űrkutatási központ kutató repülőgépe  nem volt bevethető állapotban. A lap azt állította, hogy a német  meteorológiai szolgálat hat lézeres mérőműszere közült öt éppen karbantartás alatt volt.

Mindennek ellenére a légtér-zárlat elrendeléséért felelős német repülésbiztonsági szolgálat visszautasította a légitársaságok vádjait. A szolgálat képviselője azt hangsúlyozta, hogy a döntés a londoni központ Európára kötelező adatain alapult, és a repülési biztonság szem előtt tartását elsődlegesnek nevezte. “Szó sincs arról, hogy Németország önkényesen járt volna el” – tette hozzá, utalva arra, hogy európai döntés született.  Ugyancsak visszautasította a vádakat a német meteorológiai szolgálat is, utalva arra: a meglévő lézeres műszer München mellett 3000 és 7000 méter közötti magasságban vulkáni hamut észlelt.

Értesülések szerit a német légitársaságok vesztesége már  meghaladja az 1 milliárd eurót. Szakértők ugyanakkor vasárnap délután úgy vélekedtek, hogy az egyelőre vasárnap  este 20 óráig érvényben lévő zárlat további meghosszabbítása várható.

Ajánlott tartalom

10-ből 6 autót kitiltanának Budapest útjairól

Ne az ötletelés, hanem a szakmai szempontok vezéreljék a fővárosi vezetést a döntéshozatalban, és vegyék figyelembe az autósok érdekeit is - kéri a Magyar Autóklub (MAK) arra reagálva, hogy Ámon Ada, a főváros klíma- és környezetügyi főosztályvezetője egy podcast műsorban azt mondta, minden tíz évnél idősebb autót ki kell tiltani a fővárosból.