A mai napig látni számtalanszor, hogy zöld rendszámmal rendelkező gépjárművek használják Budapesten a buszsávot, teljesen szabálytalanul.
De miért maradhatott még évekkel később is a köztudatban, hogy a zöld rendszámmal rendelkező gépjárművek jogosultak a buszsáv használatára? Vissza kell mennünk az időben egészen 2015-ig, amikor a Jedlik Ányos terv keretében bemutatták a zöld rendszám koncepciót, illetve az azzal járó kedvezmények körét. Kommunikációs szinten sokáig a döntéshozók is beszéltek róla, hogy hamarosan a zöld rendszámú, környezetkímélő gépjárművek is használhatják a buszsávot. Akkor még pár tucat autóról beszélhettünk csak, azóta sokat változott a világ, a zöld rendszámos autók növekedési üteme felgyorsult. 2019-ben 40%-kal több új elektromos autót adtak el hazai forgalmazók. Én is azok közé tartoztam, akik támogatták a buszsáv használati jogosultság kiterjesztését a zöld rendszámos autókra, hiszen a fővárosban ez egy komoly ösztönzőként funkcionálhatott volna, ezáltal gyorsítva az elektromos motorral szerelt gépjárművek részesedését. Alapvetően három fő tényezőt emelnék ki, ami miatt nem került eddig bevezetésre, illetve már (szinte 100%-os bizonyossággal) kijelenthető, hogy a döntéshozók elálltak a bevezetésétől.
Az egyik tényező, hogy a KRESZ szabályait módosítani kellene. Ismerve a szükséges hatástanulmányok, vizsgálatok, a jogszabály előkészítés folyamatát, mindez sok időt venne igénybe. Alapvetően ez a feltétel könnyedén abszolválható, ha van döntéshozói szándék az ügy mögött. A másik tényező, hogy a buszsáv használatára jelenleg is más szabályok vonatkoznak, nem beszélve a vezetői rutin meglététől. A harmadik tényező a zöld rendszámos autók száma. Budapesten közel 9000 darab zöld rendszámmal rendelkező autóról beszélhetünk. Ha a folyamatosan növekvő gépjárműállomány számára engedélyeznénk a buszsáv használatát, az már középtávon veszélyeztetné a BKV járművek, illetve a taxisforgalom akadálytalan áramlását, számos balesetet vagy balesetközeli szituációt eredményezve. Norvégiában 2003 óta (megdöbbentően korán) használhatják a busz sávot az elektromos autók, de ezen ösztönző kivezetése hamarosan megkezdődhet (egyelőre monitoringozzák a forgalmat ebből a szempontból), mivel Osloban már gyakran előfordul, hogy akadályozzák a helyi tömegközlekedést. Azért itt meg kell jegyezni, hogy Norvégiában az új autóeladások közel felét az elektromos autók teszik ki.
Summa summarum, ezen ösztönzővel már nem számolnék. Bízom benne, hogy a döntéshozók a hamarosan megújuló támogatási struktúra kialakítása során olyan koncepcióval örvendeztetik meg az elektromos autó beszerzésén gondolkodó vásárlókat, mellyel valóban turbó fokozatra kapcsolhat az elektromobilitás terjedése.
forrás: Marsi Norbert