Zöldenergiát termel a drónként is hasznosítható légi eszköz

Az öreg repülőgépek falják az üzemanyagot és szennyezik a légkört. De vajon képesek lennénk-e olyan légi eszközt építeni, amely zöld energiát állít elő?

Ezen az egykori katonai légibázison Lisszabon közelében portugál mérnökök tesztelik a legutóbbi prototípust. Ez a ballon talán jobban emlékeztet egy léghajóra, mint egy szélturbinára. De egy európai kutatóprojekt eredményeként valójában arra szánták, hogy szélenergiát termeljen. 180 köbméter úgynevezett inert gázzal van töltve, így ez a repülő henger könnyebb, mint a levegő.

Pedro Silva, gépészmérnök, Omnidea

– Az a célja ennek a légi platformnak, hogy nagy magasságban fogjon be szeleket. Képesnek kell lennie arra, hogy kivonja a szélenergiát, és leküldje azt a földi állomásnak. Ez a struktúra héliummal van töltve. Amikor a ballon pörög, hatalmas aerodinamikai felhajtóerőt generál. Ahogy látja, jól hermetizált.

Denis Loctier, euronews

– A szokványos szélerőművektől eltérően, itt nincsen szükség torony építésére, így ez a prototípus bárhol bevethető, ahol szükséges. Amíg a szélturbináknak a földfelszín-közeli relatív gyenge légmozgást kell hasznosítaniuk, ez a ballon sokkal erősebb légáramok közelébe képes emelkedni.

Pedro Silva, gépészmérnök, Omnidea

– Ezzel akár két kilométeres magasságba is eljuthatunk. Ott a szélenergia nyolcszor erősebb, és a légáramlatok stabilabbak. Szóval több energiát nyerhetünk ezzel a rendszerrel.

Denis Loctier, euronews

– Elektromos motorok pörgetik a modult, hogy stabilizálják a levegőben, és hogy létrehozzák azt a fizikai jelenséget, amely Magnus-effektusként ismert, és amely jelentősen megnöveli a felhajtóerőt. Tiago, most láthatjuk ezt a ballont magasan a levegőben forogni, de ez nem az a forgás, amely az elektromos energiát generálja, ugye?

Tiago Pardal, gépészmérnök, elnök-vezérigazgató, Omnidea

– Így van. A pörgés, ha szél van jelen, aerodinamikai felhajtóerőt generál, hasonlót ahhoz, mint amilyet a légi járművek szárnyai hoznak létre. A ballon emelkedik, húzva ezt a kábelt, amely forgatja a dobot, amely az elektromos generátorhoz kapcsolódik. Szóval az elektromos áram itt termelődik.

Denis Loctier, euronews

– Szintén a projekt részeként propellereket fejlesztenek a mérnökök, amelyek a hasonló ballonoknak drónképességeket adhatnak vagy akár kis szélturbinává tehetik őket, hogy még több energiát termeljenek.

Renato Salles, rendszermérnök, Omnidea

– Ezt a járművet úgy is lehet használni, mint egy légi platformot, amely bármilyen fizetős rakományt el tud szállítani. De nyilvánvaló választás lehetne a hőkamerák elhelyezése is, olyanoké, amelyek képesek a tüzet észlelni. Mivel az eszköz a levegőben tud maradni csaknem a végtelenségig,állandó megfigyelést tudna biztosítani bármilyen helyszín számára.

Denis Loctier, euronews

– Miután eléri a legfelső magasságát, a ballon abbahagyja a pörgést. Emiatt visszahúzása a földre sokkal kevesebb energiát emészt fel, mint amennyit termelt. Ez a prototípus átlagosan 30 kilowatt energiát tud termelni. A következő cél az, hogy több ballont összefogjanak egyetlen légi rendszerré, ezzel az addigi energia sokszorosát termelve, írja a hu.euronews.com.

Ajánlott tartalom

Áramot termel és árnyékot ad: miért választják egyre többen a napelemes parkolótetőket?

Még közel sem olyan sok tetőn jelentek meg napelemek itthon, mint tőlünk nyugatabbra, de máris itt egy másik remek lehetőség. Napelem ugyanis máshová is kerülhet, mint családi házak vagy középületek tetejére.