Szikrázva csapkodó kábelkígyók, lángoló akkucellák, faltörő kosként az utastérbe rontó akkumulátorok – tényleg ez vár ránk, ha villanyautóval ütközünk?

Zöldnek zöld, de biztonságos?

Szikrázva csapkodó kábelkígyók, lángoló akkucellák, faltörő kosként az utastérbe rontó akkumulátorok – tényleg ez vár ránk, ha villanyautóval ütközünk?

Biztonságos autót építeni még a hagyományos szerkezetek esetén is nagy kihívás, ám az elektromos autók tervezői vadonatúj problémákkal szembesültek. Hogy csak a legfontosabbakat említsük: nincs motor, ami nagy tömegével segítene felfogni az ütközés energiáját, van viszont helyette elektromos hajtáslánc, aminek több száz voltos üzemi feszültségével nem lenne szerencsés közvetlenül találkozni. A legnagyobb probléma mégis a súlyos akkumulátorcsomag: a telepeket úgy kell elhelyezni, hogy balesetben ne mozduljanak el, és ne is sérüljenek meg – vagyis egy elektromos autó elemei csaknem ugyanolyan szintű gondoskodásra szorulnak, mint a hús-vér utasok.

Ez esetben szerencsére nem a bulvársajtó, hanem a szakma lépett először. Az év elején megrendezett Detroiti Autószalon közönsége kézzel fogható bizonyosságot szerezhetett az elektromos hajtású autók biztonságáról. A világon először itt tették közszemlére egy törésteszten átesett villanyautó maradványait; talán mondani sem kell, hogy a Volvo standján. A svédek még tavaly decemberben, saját laboratóriumukban vetették alá a teljes egészében elektromos hajtású C30-as modellt teljes körű, szabványos ütközésbiztonsági vizsgálatnak. Ennek során az autót elölről, oldalról és hátulról ütköztették egy másik járművet szimuláló, nagy tömegű betontömbnek, illetve keskeny oszlopnak.

Az eredmények igazolták a fejlesztők várakozásait: ahogy a röntgenfelvételeken is látszik, az akkumulátorokat körbefogó, megerősített alagút nemcsak hogy érintetlen maradt, de a vázszerkezet egészéhez képest sem mozdult el. A nagyfeszültségű kábelkötegeket speciális árnyékolással látta el a Volvo, de nem ez az egyetlen érintésvédelmi óvintézkedés: a légzsákokat és egyéb utasvédelmi rendszereket aktiváló ütésérzékelők 50 ezredmásodperc alatt lekapcsolnak minden biztosítékot a hálózatban. Mivel pedig a hajtás 400 voltos üzemi feszültsége nem játék, a szigetelés vagy földelés hibájának legkisebb jelére szintén azonnal áramtalanítja magát az autó.
Bár az észak-amerikai kontinens legfontosabb autós seregszemléjén kiállított roncs látványos és megnyugtató üzenet a nagyközönség számára, több egyszerű demonstrációnál: a maradéktalan közúti biztonság ugyanis elengedhetetlen feltétele annak, hogy megkezdődhessen a 130 km/óra végsebességű, 150 km hatótávolságú Volvo C30 Electric forgalmazása. Erre a tervek szerint már 2012 elején sor kerülhet, először a svéd piacon.

Ajánlott tartalom

Elektromos Ikarus buszt tesztelnek Budapesten

Egy Ikarus gyártmányú, teljes mértékben elektromos hajtású autóbuszt tesztel a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és szolgáltatója, az ArrivaBus Kft. a fővárosban.