Innovatív startupok és nagyvállalatok is jelen vannak az asztanai világkiállítás magyar pavilonjában, a fejlesztések mindennap több külföldi üzletember érdeklődését keltik fel – mondta Kárteszi Nándor, a kazahsztáni expón Magyarország megjelenéséért felelős miniszteri biztos.
A MOL és az MVM állandó kiállító, mellettük több innovatív kisvállalat is szerepel, de jelen van a magyar pavilonban a Magyar Nemzeti Kereskedőház és a Magyar Turisztikai Ügynökség is. A startupok közül jelenleg a Platio nevű projekt áll egy új üzlet megkötésének küszöbén: a fejlesztés egy olyan környezetbarát, napelemmel felszerelt, holografikus információkat megjelenítő térburkolati eszköz, amely képes adatok gyűjtésére és elemzésére, így segítséget nyújthat a forgalmas csomópontokon a navigációban. A magyar startup cég innovációja a legjobb ötleteket felvonultató, Best Practice pavilonban található meg, ahová 150 jelentkező közül csak a 22 legjelentősebb kerülhetett be – emelte ki a miniszteri biztos.
A magyar pavilonba egy másik, nemcsak innovatív, de látványos megoldás is érkezik hamarosan: a 2002-ben szabadalmaztatott üvegbeton. A cementből, homokból és optikai szálakból készült anyag fényáteresztő, de betonszilárdságú, kiváló hő- és hangszigetelő tulajdonságokkal bír. Emellett jelen van még Asztanában a szennyvíz energiáját nagy méretű épületek hűtésére és fűtésére hasznosítani képes műszaki megoldás is: a Thermowatt Kft. fejlesztése 2013-ban és 2014-ben is nemzetközi innovációs díjat nyert. A szintén magyar EU-FIRE Kft. pedig geotermikus projektjével a világon egyedülálló mélységbe képes lefúrni a kőzetbe és onnan felvezetni a hőenergiát, hogy azt áramtermelésre használja fel – fejtette ki a a miniszteri biztos. A magyar pavilon népszerűségéről szólva Kárteszi Nándor elmondta, hogy a látogatók száma már meghaladta a nyolcvanezret, ami az azonos költségvetésű kiállítóterekkel összevetve jó eredmény – tette hozzá a miniszteri biztos.