Kiemelt beruházás lehet a dunaföldvári bioetanol gyár

A Pannonia Ethanol Zrt. által Dunaföldváron építeni tervezett bioetanol gyár – a hatósági ügyintézés szempontjából – kiemelt beruházás lehet – az erről szóló kormányrendelet tervezete a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium honlapján olvasható.

A rendelet tervezethez készített vezetői összefoglaló – egyebek mellett – szól arról is, hogy az ír Ethanol Europe Ltd. magyar leányvállalata 97,2 millió eurós (mintegy 25 milliárd forintos) költséggel építi fel az új üzemet Dunaföldváron. A most januárban induló, és a jövő év végére elkészülő gyár évi 500 ezer tonna kukoricát dolgoz fel, amelyből 200 millió liter etanolt – üzemanyagot – és 170 ezer tonna állati takarmányozásra alkalmas fehérjét állít elő. A beruházással közvetlenül 77 új munkahely keletkezik, de az amerikai adatok alapján ebben az iparágban közvetetten tízszer ennyi munkahely jön létre.

A  szükséges kukorica beszerzésére a Cargill Magyarország Kereskedelmi Zrt.-vel készül szerződést kötni a beruházó. A magyar kukorica 23-25 százalékkal olcsóbb, mint a nyugat-európai. Emiatt versenyképes az ebből előállított üzemanyag, amit a gyártó exportálni kíván.

Egy négy évvel ezelőtt hozott törvény lehetővé teszi a kormány számára azt, hogy a 2 milliárd forintnál drágább és legalább 50 új munkahelyet teremtő beruházásokat – a hatósági ügyintézés szempontjából – kiemelten kezeljen. Ennek lényege, hogy az ügyintézés a hagyományos eljáráshoz képest egy szinttel feljebb tolódik, és gyorsabb lesz az engedélyezés. Ez történik a mostani rendelet tervezetben is. Például az építésügyi hatósági engedélyezési ügyekben első fokon a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Pécsi Mérésügyi és Műszaki Biztonsági Hatóság, míg másodfokon az iparügyekért felelős miniszter jár el. Építésügyi szakhatóság pedig első fokon a Dél-Dunántúli regionális Államigazgatási Hivatal, míg másodfokon az építésügyért felelős miniszter lesz a tervezet szerint.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.