Nem számít jelentős változásra 2019-hez képest az autók és kishaszongépjárművek piacán a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), viszont a tisztán elektromos hajtású autók eladása alacsony darabszám mellett 40 százalékkal bővülhet idén – mondta a szervezet ügyvezető elnöke Budapesten.
Erdélyi Péter az MGE sajtórendezvényén 155 ezerre becsülte az idén forgalomba álló új autók számát. A tisztán elektromos gépkocsik értékesítése ezen belül elérheti a 2500-at – tette hozzá. Várakozása szerint a tavalyival csaknem azonos, 26 ezer körüli új kishaszongépjárművet adhatnak el az idén. A Datahouse múlt héten közölt adatai szerint Magyarországon tavaly csaknem 158 ezer új autót és 16 ezernél kicsivel több kishaszongépjárművet regisztráltak. Mindkettő 15-16 százalékos bővülés 2018-hoz képest. A használt gépkocsik piacának bővülése ugyanakkor megállt, a nem egészen 156,5 ezres tavalyi darabszám éves összevetésben 2 százalékos visszaesést jelent. Az MGE elnöke üdvözölte, hogy az új autók piacát élénkíti az elektromos hajtású járművek, és különösen a nagycsaládosok autóvásárlását segítő állami támogatás. A vásárlók között a magasabb jövedelmeknek és a biztos munkahelyeknek köszönhetően bővül a magánszemélyek aránya, és fejlődnek az autózáshoz kapcsolódó szolgáltatások, utóbbiak hiányosságait azonban még mindig a feketepiac tölti be – tette hozzá.
A használt autók belföldi piacán továbbra is jelentős gondnak nevezte, hogy az országba érkező gépkocsik átlagéletkora meghaladja a 12 évet, eredetük pedig sokszor bizonytalan, történetük nem ellenőrizhető. Új autót sokan nem engedhetnek meg maguknak, a használt autók kereskedelmében ugyanakkor a szociális szempontok mellett a környezetvédelmet is figyelembe kell venni – hangsúlyozta Erdélyi Péter. Hozzátette egyúttal, hogy a szigorúbb állami szabályozással a jogkövető vállalkozások versenyhátránya is mérsékelődhetne. Az egyesület vezetője kiemelte, hogy a fenntarthatósághoz az autógyártók jelentős fejlesztésekkel járultak hozzá, és úgy vélte, a környezeti kilátások sokkal kedvezőbbek lehetnének, ha más iparágak is ugyanennyit tettek volna. A klímaváltozásért azért sem lehet elsősorban a gépjárműveket hibáztatni, mert a káros anyagok kibocsátásából az autók és a kishaszongépjárművek világszinten mindössze 6 százalékkal részesednek, az autógyárak ráadásul 14 millió embernek adnak munkát az EU-ban – mondta.
Hozzátette, hogy bár sokan nem tudják, de a légi forgalom és a tengeri hajózás egyre inkább, az autózásnál nagyobb mértékben károsítja a környezetet, emellett a szilveszteri tűzijátékok és petárdák is sok ezer tonna szennyező anyagot juttatnak a levegőbe. Véleménye szerint ezért is értelmetlen azt követelni, hogy mindenki hagyjon föl az autózással, környezetvédelmi “divatprojektek” helyett inkább az eddigieknél jobban kellene kihasználni a különféle közlekedési megoldásokat. Erdélyi Péter azt javasolta, hogy a pazarlás mérséklése ne csak az autózásra, hanem a fogyasztás minden területére terjedjen ki, és ki-ki egyénileg, a saját környezetében találja meg erre a legjobb megoldásokat. A rendezvényen Dér Péter, az MGE elnökségi tagja ismertette a nagyhaszongépjárművek értékesítési kilátásait. Véleménye szerint a belföldi piac csekély mértékben ugyan, de visszaeshet idén. Tavaly a 3,5 tonnánál nehezebb járművekből több mint 5200-at regisztráltak, ami 2018-hoz képest 15,5 százalékos, de 2017-hez képest is majdnem 10 százalékos visszaesés. Dér Péter úgy látja, hogy enyhülhet a fuvarozással foglalkozó vállalkozók egyik legnagyobb gondját jelentő munkaerőhiány, mivel egyre nagyobb arányban térnek haza a külföldön dolgozó magyar sofőrök. Somogyi Gábor elnökségi tag úgy látja, hogy a kontinens más államaiban is kevés a sofőr, Németországban ráadásul több százezren mennek nyugdíjba a következő években. A munkaerőhiányt enyhítheti, hogy az autóipar lassulásával a fuvarozói megrendelések is visszaesnek, Magyarországon ugyanakkor 2020-ban is szinten tartják a piacot a nagyberuházások – tette hozzá.