Az új, vasúti sínekre tervezett rendszert jelenleg tesztelik.
Napelem, akár 3 millió Ft vissza nem térítendő támogatással a Vidéki Otthonfelújítási Program keretében. Kalkuláljon itt. (x)
Az SNCF francia vasútkezelő jelentős földterületeket kínál felszíni fotovoltaikus rendszerek számára, a programban több mint 113 800 hektárnyi terület áll rendelkezésre a napenergia hasznosítására – számol be a PV Magazine. A cég leányvállalata, az AREP a nem üzemelő vasútvonalak napelemes potenciáljának kiaknázása érdekében kifejlesztett egy konténer alapú, napelemekkel párosítható akkumulátort, amelyet a síneken lehet elhelyezni és szükség szerint áttelepíteni. A Solveig projekt, amelynek célja a megoldás tesztelése, január 17-én telepítette a nyolc napelemből álló prototípust az Achères-i Műszaki Központban. A létesítményben hat hónapig tartó tesztelésnek vetik alá a rendszer. A prototípus szabványosított ISO-konténereket használ a panelek, az inverterek és a tárolóelemek vasúti telephelyekre történő szállítására, akár közúton, akár vasúton. „Kifejlesztettünk egy rendszert a napelemes panelek ISO-konténerek segítségével történő szállítására, valamint egy logisztikai megoldást a vasúti sínekre történő telepítésükhöz, ami megkönnyíti a panelek telepítését, illetve a telepítés megfordíthatóságát” – nyilatkozta Alistair Lenczner, az AREP innovációs igazgatója. Az AREP teleszkópos kart használ a panelek kirakodásához, amelyeket aztán a sínekre rögzítenek, hogy megakadályozzák a szélnek való kitettséget.
Az ideiglenes telepítés nem igényel alapozást vagy építési munkálatokat, az integrált napelemes és tárolórendszer pedig moduláris. A következő lépések során a rendszer optimalizálására összpontosítanak majd a nagyobb hatékonyság és költséghatékonyság érdekében. Jelenleg a megoldás az SNCF-en belüli energiafelhasználást és a helyi fogyasztást szolgálja ki, de már folynak azok a vizsgálatok, amelyek a szélesebb körű terjesztésre vonatkozva mérik a piaci igényeket. Lenczner szerint a megoldás exportálható Európa-szerte és a világ más pontjaira, mivel szabványosított, konténer alapú kialakítása alkalmazkodik a logisztikai korlátokhoz.
Kép: SNCF/AREP, Yann Audic