A vegyi üzemek “időzített bombák” a kínai folyók mellett?

Több mint hétezer vegyszeres hordót sikerült összegyűjteniük az északkelet-kínai Szonghua (Songhua) folyóból kínai katonáknak, akik közül egy tiszt mentés közben a folyóba veszett – közölték Csilin (Jilin) tartományi illetékesek hétfőn, miközben szakértők a folyók melletti “időzített bombák” veszélyeire hívják fel a figyelmet.

A múlt hét szerdán két vegyi üzem területéről ragadott magával a Szonghua áradó mellékfolyója több mint 3600 darab – egyenként 170 kiló súlyú – tartályt, benne színtelen, fokozottan robbanásveszélyes vegyi anyaggal,  valamint további, közel 3500 darab üres hordót. A legfrissebb jelentések szerint a hadsereg és a rendőrség több mint 12 ezer embere, polgári mentők és a mozgósított lakosság az 1900 kilométer hosszú folyó 235 kilométeres tartományi szakaszán napi 24 órán át dolgozott a hordók kihalászásán. A Hadasan (Hadashan) gát közelében öt katona, akik csónakjaikkal láncban igyekeztek a hordók útját állni, a vízbe esett, egyiküket, egy mérnöki egység vezetőjét, nem tudták kimenteni. Holttestét a hét végén találták meg.

A Szonghua folyó Csilin és Hejlungcsiang (Heilongjiang) tartomány városainak fő ivóvízforrása, ezért milliók érezték veszélyben magukat. 2005-ben egy vegyi üzem robbant fel ugyancsak Csilin tartományban, amelynek következtében súlyosan szennyeződött a Szonghua. Akkor közel négymillió ember maradt vezetékes ivóvíz nélkül négy napon át.
A múlt hét pénteken 1500 lezárt olajat, gyantát és műtrágyát tartalmazó tartály került a Jangce folyóba a közép-kínai Vuhan (Wuhan) városnál. A hétfőn közölt hír szerint valamennyi tartályt sikerült biztonságban kiemelni, a folyó vize nem szennyeződött, a szabálytalan tárolás felelőseit őrizetbe vették.
Az esetek kapcsán megszólaltatott kínai szakértők felhívják a figyelmet arra, hogy a folyók közelébe telepített vegyi üzemek “időzített bombák”, amelyekből ezerszámra találni folyók és sűrűn lakott települések mentén. A csilini társadalomtudományi akadémia 2006-os kutatása szerint több mint hétezer vegyi- és olajipari gyárnak a 81 százalékát ilyen helyre építették.
A Hszinhua hírügynökség által idézett egyik szakértő úgy véli, ezeket a veszélyes vegyi üzemeket el kell költöztetni, az új helyek kiválasztásánál pedig a környezet teherbírásának megfelelően kell a döntést az engedélyezésről meghozni “függetlenül attól, hogy mennyi profitot termel, vagy mennyi munkahelyet teremt a beruházás”. Jin Csün (Yin Jun) szerint a túlzott kapacitás már így is szennyezi a környezetet és növeli a vegyi balesetek kockázatát.

Ajánlott tartalom

Klímadepresszió helyett a megoldásokra fókuszál a Kék Bolygó podcast

Ne süllyedjünk klímadepresszióba, de beszéljünk a fenntarthatósági és környezetvédelmi problémákról és találjunk rájuk megoldást; ezt a célt szolgálja a Kék Bolygó podcast - mondta Áder János korábbi államfő a maga által indított podcastról, amely elérhető a legnépszerűbb videómegosztó portálon is. A Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány (KBKA) kuratóriumi elnöke annak kapcsán beszélt erről, hogy századik adásához érkezett a műsor. A rendhagyó adásban Huszár András, a Green Policy Center társalapítója és igazgatója kérdezte Áder Jánost.