Környezettudatos a rekorder repülő

A Boeing új, ultramodern, és környezettudatosan épített utasszállítója, a 787 Dreamliner egyszerre döntött meg egy világrekordot, és állított fel egy másikat a legutóbbi tesztrepülésén a cég bejelentése szerint.

A megdöntött csúcs a megállás és újratankolás nélküli leghosszabb repülésé, amit eddig ebben a kategóriában (200 és 250 ezer kg közötti tömegű utasszállítók) az Airbus A330-as tartotta egy 16903 kilométeres úttal, írja az index.hu. A Dreamliner ZA006-os tesztgépe, a hatodik elkészült 787-es majdnem 3000 kilométert vert rá erre az eredményre, amikor a Boeing Seattle-i központjából felszállva egy menetben a bangladesi Dhakáig repült keleti irányban. Az új csúcs19830 kilométer. A bangladesi megálló és tankolás után a Dreamliner továbbra is kelet felé repülve visszatért Seattle-be, a Földet egy megszakítással, 42 óra és 27 perc alatt megkerülve. Ez is új világrekord, igaz, ekkora utasszállítók esetében nem is létezett eddig a leggyorsabb Föld-megkerülés kategóriája. A gép Észak-Amerika és az Atlanti-óceán átszelése után Spanyolország felett lépett be az európai légtérbe, elhaladt a Földközi-tenger, majd Egyiptom felett, majd a Közel-Kelet és India után ért el az első, és egyetlen megállójáig. A második menetben Szingapúr, majd a Fülöp-szigetek felé vezetett az útja, a Csendes-óceánon Guam szigete felett haladt el, mielőtt az amerikai nyugati partot elérte volna.

A fedélzeten mindössze 13-an voltak, hat pilóta, a National Aeronautic Association repülős szervezet képviselői, és néhány magas rangú Boeing-alkalmazott. A tesztelés mellett a repülés célja a reklám volt, a Boeing ugyanis éppen egy fél éves, világ körüli hakniturnén mutogatja a világ légitársaságainak a 787-est, a mostanihoz hasonló bemutatókkal bemutatva a hasonló méretű konkurenseknél jóval alacsonyabb üzemanyagfogyasztást, és az akár 60 százalékkal csendesebb működést. Jelenleg a gyárnak 54 légitársaságtól összesen 825, egyenként 190-230 millió dollár közti összegbe kerülő Dreamlinerre van megrendelése, a legnagyobb vevői az amerikai United Airlines, a japán All Nippon Airways, és az ausztrál Quantas.

Ajánlott tartalom

Piacra dobhatják az éjszaka is működő napelemeket

Ausztrál kutatók olyan technológiát fejlesztettek ki, amely lehetővé teszi, hogy a napelemek éjszaka is energiát termeljenek a Föld hőkisugárzását hasznosítva.