Egyre kevésbé környezetszennyező a Forma-1

A csapatok jó úton haladnak a zöldebb Forma-1 felé, az autók 24%-kal kevesebb szén-dioxidot bocsátottak ki 2011-ben, mint 2009-ben. Az utazással viszont lényegesen több káros anyag kerül a levegőbe.

A Forma-1-es csapatokat tömörítő érdekvédelmi szervezet, a FOTA nyilvánosságra hozta egy környezetvédelmi kutatásokat végző cég vizsgálatának eredményét, melyből kiderül, hogy a szervezet nyolc tagjának szén-dioxid-kibocsátása két év alatt összesen 7%-kal csökkent, írja a f1hirek.hu. A Trucost nevű cég a 2009 és 2011 közötti időszakról készített elemzést, és hét különböző területen vizsgálta az istállók karbonkibocsátását. A környezetkímélőbb Forma-1 megteremtésére törekvő csapatok négy területen értek el kedvező eredményeket. Bár a motorokra vonatkozó szabályok nem változtak 2009 és 2011 között, az F1-es autók szén-dioxid-kibocsátása mégis 24%-kal csökkent, 638 tonna szén-dioxid egyenértékről 486 tonna egyenértékre. Jelentős csökkenés figyelhető meg az elektromos áram felhasználása, valamint az új alkatrészek gyártása közben kibocsátott szén-dioxid mennyiség tekintetében is. A csapatok által használt egyéb járművek szintén 8%-kal kevesebb káros anyagot bocsátottak ki 2011-ben.

Három olyan terület van, ahol az istállók jobban szennyezték a környezetet 2011-ben, mint két évvel korábban: a csapattagok utaztatása, valamint a felszerelések szállítása közben 39, illetve 16%-kal nőtt a karbonkibocsátás. A csapatok mindennapi munkájához szükséges üzemanyag-felhasználás szintén nagyobb karbonemisszióval járt. Az adatok összesítése után elmondható, hogy a 2009-ben kibocsátott 223,794 tonna szén-dioxid egyenérték helyett 2009-ben ez az érték már csak 208,373 tonna volt, összességében tehát 7%-os csökkenés tapasztalható. “Nagyon örülünk, hogy ilyen rövid idő alatt ilyen jelentős csökkenést értünk el a szén-dioxid-kibocsátás terén” – nyilatkozta Martin Whitmarsh, a FOTA elnöke. “A Trucost segítségével olyan rendszereket sikerült bevezetnünk, amelyek kordában tartják a csapatok karbon-kibocsátását, és feltérképezik azokat a területeket, ahol további csökkenésre van szükség. Továbbra is arra fogunk koncentrálni, hogy javítsunk az üzemanyag-felhasználás hatékonyságán, valamint a teherszállítás megfelelőbb módját is szeretnénk megtalálni.”

Richard Mattison, a Trucost vezérigazgatója hozzátette, hogy a Forma-1-ben tapasztalt kedvező változások az utcai autók gyártásában is széles körben hasznosíthatóak lesznek. A kimutatásból ugyanakkor kiderül az is, hogy a sport üvegházhatású gáz kibocsátásának mindössze 2,3 százaléka származik közvetlenül a versenyautók üzemeltetéséből, a többi a csapatok járulékos tevékenységének következménye.

Ajánlott tartalom

Az OMV 2025 végéig csaknem 50 ultragyors töltőpontot ad át az országban

Magyarországon már 15 helyszínen lehet igénybe venni az OMV új gyorstöltőit és további 12 töltőhely kiépítésén dolgoznak, ezek befejezése az év végéig várható; a cég 2025 év végéig csaknem 50 ultragyors töltőpontoz ad át - közölte az OMV Hungária Kft. az MTI-vel.