Az elavult, és a részecskeszennyezésért alapvetően felelős autóbuszok cseréjét szorgalmazza öt környezetvédelmi, illetve közlekedési társadalmi szervezet, a pénzügyminiszternek írt levelüket pénteken adta át Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke Pichler Ferenc kabinetfőnöknek a minisztérium előtt.
Miután hat cég tíz telephelyen gyárt buszokat Magyarországon, hazai munkával előállított járművekkel lehetne lecserélni az elavultakat, az ehhez szükséges pénzt pedig az uniós források átcsoportosításával, illetve a nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíjának bevezetésével lehetne előteremteni – áll a miniszternek írt levélben.
Az MP10-nek nevezett részecskeszennyezés 10 mikrométernél kisebb átmérőjű porszemcsékből áll, ebből Magyarországon évi mintegy 2.500 tonna kerül a levegőbe. Ennek háromnegyedét a közlekedési eszközök, ezen belül is az elavult dízel motoros járművek juttatják a levegőbe. Ehhez képest az ipar általi, és a lakásfűtés során keletkezett kibocsátás elhanyagolható. Az apró porszemek évi 16 ezer ember halálát okozzák Magyarországon – figyelmeztetnek a környezetvédők. Hozzáteszik, hogy az EU előírás szerint Magyarországnak 2011 júliusáig kell teljesítenie a részecskeszennyezés csökkentését, s ezt egy jól megtervezett autóbuszcserével lehetne a legkönnyebben elérni.
A pénzügyminiszternek írt levelet a Levegő Munkacsoport mellett a Greenpeace, és a Zöld Fiatalok, valamint a Magyar Kerékpáros Klub és a VEKE vezetői írták alá. A levelet átvéve Pichler Ferenc hangsúlyozta, hogy a minisztérium és a kormány is fontosnak tartja a környezetvédelem ügyét, de forrásokban nem bővelkednek. A felhívás ennek ellenére jó időpontban érkezett, mivel most kezdődött el a jövő évi költségvetés tervezése. Az aláírók – és a sajtó útján a közvélemény is – választ kap a felvetésekre – mondta a kabinetfőnök.