Adj gázt! LPG átépítés a gyakorlatban

Az autógáz még ma is bőven gazdaságos. De kinek éri meg ez a környezetkímélő üzem? Milyen egy jó minőségű átépítés? Ennek jártunk utána.

Mi is az az LPG? Az LPG a liquefied petroleum gas, azaz folyékony kőolaj gáz nemzetközi rövidítése. Miért gáz, ha egyszer cseppfolyós? És tényleg hulladék? Szóval ez a gázelegy, amit LPG-nek, vagy autógáznak nevezünk, a lakossági szénhidrogén gyártás során melléktermékként termelődik. Összetétele hasonlít a fűtéshez és főzéshez használt szintén cseppfolyós, palackos PB (azaz propán-bután) gázéhoz, de az előírások szerint kénhidrogént, vizet nem tartalmazhat és szennyeződés is kevesebb lehet benne.

Na jó, de hogy kerül ez az autóba? Szóval van ez a gázunk, ami alacsony nyomáson cseppfolyósítható, így tartályautókban lehet szállítani és a benzinkutakból lehet kimérni, mint a benzint és a gázolajat is. Nem számít megújuló energiaforrásnak, mert egy ipari folyamat mellékterméke, de a hajtóanyagként felhasználása jelent egyfajta újrahasznosítást.

Még mindig nincs az autóban! Bocsánat, lehet, hogy túl részletesen kezdtem, de még azt is meg kell említsem, hogy ez a cseppfolyósított gáz a szabad levegőn illékony. A folyadék párologni kezd, közben a térfogata megsokszorozódik, és emiatt lehűti a környezetét. Éppen emiatt a motorok meghajtásához több problémát is ki kellett küszöbölni a gázrendszereket kifejlesztő szakembereknek. Régebben sokan próbálkoztak PB gáz otthoni átfejtésével, de a mai rendszerek és ezek nyomása nem teszi lehetővé ezt a fajta fusizást. Felépítésük és működésük is összetett, de azért nem átláthatatlan.

Akkor miért is jó LPG-vel járni? Nos, az autógáznak van egy olyan sajátossága, hogy magasabb hőmérsékleten ég a benzinnél, ezért a tökéletesebb égés mellett kevesebb nitrogén- és széndioxidot bocsát ki egy gázzal üzemeltetett Otto motor. Viszont a gáznál sűrűbb a benzin, de az oktánszáma nagyobb, 105 és 115 kötött van, ezért a kettőből az jön ki, hogy átlagosan 10-15 százalékkal több gáz kell ugyanakkora teljesítmény eléréséhez.

Ha többet fogyaszt, hogy éri meg? Remélem nem volt túl szájbarágós a felvezetés. Szóval tudjuk már, hogy itt ez a jó kis gáz, ami teljesen jól meghajt autókat is. Egyet nem tudunk, hogy miért érheti meg ezt használni. Elég megnézni, hogy a 95-ös benzin átlagára ma 390 forint körül van literenként, míg az LPG literje csak 240 forint. Nem nehéz kitalálni, hogy a legrosszabb esetben is 20 százalék körüli többletfogyasztással számolva is megéri az olcsóbból tankolni. Igen ám, de ehhez vagy gyárilag gázos autót kell vennünk, vagy a meglévő kocsinkat kell átépíttessük, aminek természetesen ára van. Ez egy műszakilag és hatóságilag is megalapozott komoly munka, ami szaktudást és nagy rutint is igényel. Az alábbiakban egy gázos átalakításokra szakosodott műhely, a dunakeszi Medic-Car munkatársainak tapasztalatai alapján járjuk körbe a témát.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

NGM: magyar-kínai kerekasztal az elektromos járműipar magyarországi versenyképességének növelése érdekében

A magyar EU-elnökség versenyképességi prioritásaival összhangban november 26-án Budapesten kerül megrendezésre a második, új energia meghajtású járművek tematikájú (NEV) magyar-kínai kerekasztal esemény - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pénteken az MTI-vel.