Április 1-jétől tilos lesz rakományként utasszállító repülőgépeken lítium-ion akkumulátorokat szállítani – döntött a Nemzetközi Polgári Légiközlekedési Szervezet (ICAO).
Az a baj a lítium-ion akkumulátorokkal, hogy maguktól kigyulladhatnak, és mivel általában tízezrével csomagolják össze őket, így egy rövidzárlatos akkumulátor cellából láncreakcióként terjedhet tovább a tűz. Így akár 600 Celsius fokos tüzet okozhatnak a repülőben, amitől már megolvadhat az alumínium, a kipárolgó gáztól berobbanhat a szállítótér, egyszóval akár a repülőgépet is elpusztíthatják. 2006 óta legalább három teherszállító repülőgép semmisült meg emiatt.
Lítium-ion akkumulátort számos elektronikai termék tartalmaz, mobiltelefonoktól kezdve hordozható számítógépeken át egészen a hibrid meghajtású autókig. Csak 2014-ben 5,4 milliárd lítium-ion cellát gyártottak világszerte. Többségüket teherhajókon szállítják, de eddig mintegy 30 százalékukat repülővel juttatták el rendeltetési helyükre.
Az akkumulátorgyártók érdekképviseleti szervezet úgy nyilatkozott, hogy igyekszik alkalmazkodni az új előírásokhoz, de a tilalom komoly zavarokat okozhat az ellátásban, főleg az orvoslásban használt berendezések terén.
A pilóták nemzetközi érdekvédelmi szervezet éppen ezért a teherszállító repülőkre is kiterjesztette volna a tilalmat, de ezt nem sikerült elérniük; az ICAO azt írta elő, hogy a teherszállítókon lévő akkumulátorok legfeljebb harminc százalékig lehetnek feltöltve.