Amnesty International: Környezetszennyező módon állítják elő az elektromos autók akkumulátorait

Az Amnesty International figyelmeztette az elektromosautó-gyártókat, hogy a kocsikban használt akkumulátorokat sok esetben etikátlan és fosszilis tüzelőanyag-igényes módszerekkel állítják elő.

Az emberijogi szervezet azzal érvelt, hogy a lítium-ion akkumulátorokban használt ásványok kitermelésére vonatkozó, szabályozatlan iparági gyakorlat „káros emberi jogi és környezeti hatásokat” eredményezett. A szervezet főtitkára egy közleményben úgy fogalmazott: “Az éghajlati válságra meg kell találni a hatékony megoldást, és ebben az elektromos autók nagy szerepet játszanak”. Ám hozzátette, hogy mindez radikális változtatások nélkül nem lehetséges, mert a zöld autókban használt akkumulátorok továbbra is felelősek az emberi jogok megsértéséért.

Az emberi jogok megsértése

A civil szervezet azt állítja, hogy az emberi jogok sorozatos megsértését dokumentálták a kobaltbányákban dolgozók közt Kongóban, egyebek közt gyermekmunkát, és az egészségmegóvás teljes hiányát. Ezen kívül az argentin lítiumbányák közelében élő őslakos közösségeket nem tájékoztatják megfelelően a földjeiken végzett bányászati projektekről, nem megfelelő infomációt kapnak a lehetséges hatásokról, amelyek érinthetik a vízlelőhelyeiket.

Környezeti hatások

Az akkumulátorok előállításához szükséges ásványi anyagok iránti növekvő kereslet a mélytengeri bányászat iránti érdeklődés terjedéséhez is vezetett. A Természetvédelmi Világszövetség (IUCN) szerint 29 szerződést hagytak jóvá mélytengeri feltárásokra csak tavaly. Az IUCN becslése szerint a bányászati tevékenység 2020-ban kezdődhet meg Pápua Új-Guinea vizein, és 2025-ben nemzetközi vizeken. Az exeteri egyetem kutatói tavaly megállapították, hogy a mélytengeri bányászat mérgező anyagok kibocsátásához, és ezáltal a tengeri fajok gyors pusztulásához vezethet.

Az Amnesty International ugyanakkor elismeri, hogy néhány cég, köztük az Apple, a BMW, a Daimler és a Renault közzéteszik az ellátási láncukra vonatkozó adatokat. Ezért másokat is arra kérnek, hogy tegyék ugyanezt, és felhívták az elektromos járműipar figyelmét, hogy öt éven belül hozzon létre egy etikus és tiszta akkumulátort, írta az euronews.com.

Ajánlott tartalom

NGM: magyar-kínai kerekasztal az elektromos járműipar magyarországi versenyképességének növelése érdekében

A magyar EU-elnökség versenyképességi prioritásaival összhangban november 26-án Budapesten kerül megrendezésre a második, új energia meghajtású járművek tematikájú (NEV) magyar-kínai kerekasztal esemény - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pénteken az MTI-vel.