Mennyire pörgeti a villanyszámlát a számítógépes játék?

Sokak művelik hobbiként, de akár már versenyszerűen is a számítógépes játékokat.

Sőt annak érdekében, hogy minél profibban és minél ideálisabb körülmények között játszhassanak az asztali számítógépeket olyan extra kiegészítőkkel szerelik fel, amik jelentősen megnövelik a PC-k teljesítményét. A teljesítménynövekedés ugyanakkor meglátszik az energiahasználatban is. Erről a jelenségről és a megemelkedett villanyszámlára adott válaszról fog szólni következő cikkünk.

MI IS AZ A GAMER PC ÉS AZ E-SPORT

Az e-sport nem más, mint a versenyszerűen művelt számítógépes játék, ami mára az egyik legdinamikusabban fejlődő „sportággá” és üzletté vált. Sokan vitatják ennek a tevékenységnek a sport jellegét, hisz itt nem igazán fizikai erő kifejtésére és gyorsaságra van szükség, hanem sokkal inkább szellemi és ügyességi kompetenciákra. Így leginkább a sakkhoz tudnánk hasonlítani, ami elismert sport, a különbség csak annyi, hogy ez a tevékenység az online térben zajlik.

Világszerte nagyjából 385 millió ember (többnyire fiatalok) foglalkoznak profi szinten az e-sporttal, akik a nagy versenyek előtti még felkészülési edzéseket is tartanak, és milliók által követett pénzdíjas bajnokságokon vesznek részt. Magyarországon jelenleg körülbelül 200 000 e-sportolót tartanak számon. Bármennyire is furcsának tűnik, de egy igazi „tömegsportágról” van szó, amire a Nemzetközi Olimpia Bizottság is felfigyelt olyannyira, hogy tárgyalások folynak arról 2024-es párizsi játékokon már ez is külön számként szerepelhessen.

A nézettségi mutatók pedig alátámasztják a sportközvetítési igényt, hisz 2014-ben már 205 millióan követték online az e-sportot, és ez a szám szakértők szerint évről évre 20%-kal növekszik. Ez pedig óriási potenciális vásárlóközönséget jelent a reklámozók számára. 2020-ban már 20 milliárd dolláros bevételre számítanak az e-sport közvetítésekhez köthető előfizetésekből, hirdetésekből, szponzorációkból, ajándéktárgy eladásából és fogadásokból.

MENNYIT FOGYASZTANAK A GAMER PC-K?

Számítások szerint a gamer PC-k a világ összes személyi számítógép fogyasztásának 20%-át teszik ki, míg darabszámukat tekintve csupán 2,5%-ot. Az e-sportolók naponta átlagosan 3-7 órát töltenek a monitor előtt edzéssekkel és versenyzéssel, amit kifejezetten a bajnokságok lebonyolítására alkalmas izmosabb PC-kel bonyolítanak. Ezek a gépek viszont körülbelül 3-szor, 4-szer annyi áramot fogyasztanak, mint egy átlagos számítógép.

Egy átlagos új számítógép az interneten történő barangolással, videók nézésével, kommunikációval nagyjából 100 watt energiát fogyaszt, a processzort jobban megterhelve akár 120-200 wattot is.  A számítógépes játékok hardver igénybevételtől függően akár 400- 500 watt teljesítményt is igényelhetnek. A fogyasztás növekedéséért főleg a jobb képi megjelenítést lehetővé tevő videókártya tehető felelőssé.

HOGYAN JÁTSZHATUNK KÖLTSÉGHATÉKONYAN? 

A sportként űzött számítógépes szórakozás egy profinak akár jelentős összeget is hozhat a konyhára, amiből könnyedén kifizethető az e-sport miatt megnövekedett villanyszámla. De mi a helyzet a hobbi játékosokkal? Részükre is van megoldás, amit úgy hívnak, hogy: napelem! Utóbbi csoportnak már a számítógép és a hozzá tartozó kiegészítő megvásárlása is jelentős kiadást jelent, így nem igazán boldogító tényező, ha havonta egy borsos villanyszámla is érkezik. Mindezért az ajánljuk a hobbi e-sport kedvelőinek, hogy ingatlanukat lássák el egy napelemes rendszerrel. A napelemek ugyanis lehetővé teszik, hogy nem csak a gamer PC-k áramfogyasztását tudják fedezni, hanem az egész háztartásét. Hosszú távon pedig az áramszámlán megspórolt összeget át lehet fordítani a számítógép fejlesztésébe. Így kijelenthető, hogy a napenergiába, a napelemekbe történő befektetéssel kettő legyet lehet ütni egy csapásra.

 

Ajánlott tartalom

Napelemekkel és innovatív energiatárolóval egy egész település áramellátása megoldható

Az Ideona tanácsadói csoport újabb, elektrokémiai energiatároló rendszerrel integrált napelemes erőművet adott át a Vas vármegyei Söptén.