Csak napenergiával fog működni az egyik görög sziget

A környezetért és energiaellátásért felelős görög minisztérium olyan egyetértési megállapodást írt alá magánkézben lévő vállalatokkal, amely az Égei-tenger apró szigetét, Halkit fogja kizöldíteni a tervezett GR-Öko Szigetek kezdeményezés (GR-Eco Islands Initiative) hatékonyságának bemutatása mellett.

A tervek szerint Halki lakosai számára ingyenes lesz a zöld energiára áttérés. A görög Környezet- és Energiaügyi Minisztérium egyetértési megállapodást kötött egy projekthez, amely a remények szerint kezdőlökést adna annak az erőfeszítésnek, amelynek célja az apró sziget zöld energiával történő ellátása. A Halki projekt a sziget dízelalapú energiatermelésének leváltására irányuló nemzeti stratégia része, ez a területeket vagy a szárazföldi hálózathoz kapcsolja, vagy zöld energia közösségeket alakít ki.

A Halki projekt

Az Égei-tenger Rodosz közelében fekvő kicsiny szigetének állandó népessége körülbelül 500 fő, áramellátását jórészt a nagyobb szomszédján telepített dízelgenerátorok biztosítják. Mivel sem Rhodosz, sem Halki nem áll összeköttetésben a szárazföldi hálózattal, a pénteken Athénban aláírt szerződés egy 1 MW-os naperőmű létrehozását alapozza meg, ami majd az utóbbinak fog áramot termelni. A terv részeként Halki kapni fog elektromos járműveket (electric vehicle, EV), töltési pontokat és egy 5G telekommunikációs hálózatot is, és az összes infrastruktúrához ingyen jut hozzá. Alexandra Sdoukou, az energiáért és bányászati erőforrásokért felelős államtitkár arról tájékoztatta a pv magazine-t, hogy az állami tulajdonban álló közműcég, a Public Power Corporation fogja adományozni a napelempaneleket és invertereket, valamint az öt elektromos jármű töltőállomást. A francia Akuo Energy és a brit kézben lévő Omexom fogja végezni a projekt fejlesztési feladatokat, az engedélyezéstől kezdve az építésen keresztül egészen az üzemeltetésig. A vállalatok fejleszteni fogják Halki utcai megvilágítási rendszerét is.

A Vodafone görög részlege fogja telepíteni az 5G hálózatot, és tervezi további mobiltelefon-töltők elhelyezését is a szigeten. A Société Générale befektetési bank tulajdonát képező ALD Automotive France flottakezelő és jármű lízing cég és a Citroën gépkocsik Görögországban működő forgalmazója fogja adományozni az elektromos járműveket Halki helyhatóságának, rendőrségének és parti őrségének. A terv részként a helyi lakosoknak is kedvezményeket fognak felajánlani. „A naperőmű, a helyhatósági elektromos járművek és az 5G hálózat tulajdonjoga az új energiaközösségre száll majd át, ennek tagjai a helyi hatóságok és lakosok” – közölte Sdoukou államtitkár, aki azt javasolja, hogy a magáncégek adományai összhangban lehetnének saját vállalati felelősségvállalási programjaikkal és/vagy növelhetnék a márkával kapcsolatos tudatosságot, írta az mnnsz.hu.

Az 1 MW-os napelem projekt, amelyet a sziget termelési követelményeinek megfelelően terveztek, Görögország virtuális nettó elszámolásos programjának keretében fog működni, ami lehetővé teszi a helyhatóságokhoz, iskolákhoz és egyetemekhez hasonló testületek számára, hogy az elektromos energiát a fogyasztás helyétől távol állítsák elő.

 A GR-Öko Szigetek kezdeményezés

A Halki projektet a szélesebb értelemben vett, a számos apró sziget kizöldítését szolgáló kormányzati program részének tekintik. A közeli Tilos-szigete már három éve tiszta energiára alapozott mini hálózattal és akkumulátoros tárolással működik. Az athéni székhelyű Eunice Energy, amely a mini hálózat tulajdonosa, arról számolt be a pv magazine-nak, hogy a rendszer minden várakozást felülmúlt, és Tilost Görögország első intelligens energiarendszerrel működő szigetévé tette. Azonban a tilosi rendszer sikere ellenére máshol nem követték a példát, és Sdoukou kijelentette, eltökélt a Halki projekt hasonló figyelmen kívül hagyásának megakadályozása mellett. „Halki csak a kezdet, ez az új GR-Öko Szigetek kezdeményezés kísérleti terepe, amely a magánszektor és a helyi közösségek összekapcsolását célozza, közös munkára és olyan megoldások megtalálására bátorítja őket, amelyek előmozdítják az új technológiákat és az az alacsony szén-dioxid-kibocsátással járó gyakorlatokat” – fogalmazott.

Az államtitkár jelezte, hogy szoros együttműködést folytattak az EU regionális és városfejlesztésért felelős regionális politikai főigazgatóságával a szigetekkel kapcsolatos kezdeményezés kidolgozása során, és az a terv, hogy a blokk Európai Strukturális és Beruházási Alapjain keresztül fogják finanszírozni, bár a szigetek energiaközösségeinek üzleti modelljét még ki kell alakítani.

Kréta tenger alatti kábele megkezdi kereskedelmi üzemét

Időközben Görögország miniszterelnöke, Kyriakos Mitsotakis szombaton Twitter üzenetben tette közzé, hogy az ország legnagyobb szigetét, Krétát immár új, a tenger alatt elhelyezett elektromos vezeték kapcsolja össze a szárazföldi hálózattal, amit már üzembe is helyeztek. Az ország már több, a Kükládok szigetcsoportba tartozó szigetet kapcsolt össze tenger alatti kábel segítségével a szárazföldi hálózattal, bár a projekt egy részének építése még zajlik, amelyről azt állítják, hogy a világ leghosszabb, tenger alatt futó váltóáramú vezetéke. Azt közölte, hogy a görög szigetel dízelalapú termelésének visszafogására irányuló terve előnyös lehet az ország összes áramfogyasztójának, mivel a dízel üzemanyag költsége az összes fogyasztót terheli.

Ajánlott tartalom

Energiatakarékosság új-generációs típusházzal

Szinte az összes, az ÉMI szentendrei Nemzeti Mintaházparkjába tervezett 9 bemutató épület kivitelezése elindult 2024 október közepén. Ezek között a Leier Rába típusháza lesz az egyetlen olyan ház, amely nem könnyűszerkezetes technológiával épül, és amely a tervek szerint 2025. márciusára el is készül.