A Forma 1-ből ismert KERS kerülhet az utcai autókba

A Formula 1-ből ismert, lendkerekes energiatároló rendszer bevezetését tervezi utcai modelljeiben a Volvo.

Az egyre népszerűbb hibridautók hátránya, hogy bonyolultak és drágák, akkumulátoraik pedig nagyon nehezek. Nem véletlen, hogy az autósportban inkább a mechanikus energiát átalakítás nélkül, mechanikus energia formájában tároló rendszerek terjedtek el – ez a Forma 1-ben híressé vált KERS. Nem más ez, mint egy lendkerék, amit a fékezés energiája pörget meg. Most valami nagyon hasonló megoldással állt elő a Volvo, azzal megfejelve, hogy elsőkerék-hajtású autóik hátsó tengelyére szerelt KERS-egység egyfajta átmeneti összkerékhajtást is képes megvalósítani.

volvo

Fékezéskor a számítógép automatikusan lekapcsolja a belső égésű motort, az autó mozgási energiáját pedig javarészt nem a féktárcsák, hanem a KERS-rendszer akár 60.000/perc fordulatszámra felpörgő, mindössze hat kilogrammot nyomó, 20 centis lendkerekének megforgatása emészti fel. Amikor a vezető újra gázt ad, a pörgő lendkerék megforgatja a hátsó tengelyt, ezzel elkezdi gyorsítani az autót. Ezzel éppen a motor legrosszabb hatásfokú üzemi szakaszát, a kis fordulatszámról történő gyorsítást lehet kiiktatni, így a fogyasztáscsökkentés akár a 20 százalék is lehet.

KERS
Van persze egy kis probléma. A tárcsa ugyan vákuumban forog, de így is folyamatosan lassul, tehát a benne tárolt energia egy idő után elvész. A rendszer ezért városban, sűrű forgalomban használható igazán, vagyis ahol rendszeresen és nagy mértékben ingadozik a forgalom sebessége, de ez rendjén is van így, hiszen itt a legfontosabb a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentésére. A 80 lóerőnyi plusz teljesítményt biztosító KERS további fejlesztésére mintegy 200 millió forintnak megfelelő támogatást kapott a Volvo a svéd energiahivataltól, így az év második felében már tesztautókba beépítve finomíthatják a rendszert.

Ajánlott tartalom

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái fejlesztésébe

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái további fejlesztésébe, célja a mesterséges intelligencia és az autóipar rendszereinek összehangolása, és ez által a mindennapi autózás kényelmesebbé, biztonságosabbá tétele - közölte a kínai autógyártó abból az alkalomból, hogy átadták a márka tízmilliomodik, új energiákkal hajtott modelljét tulajdonosának.