A hidrogén az új villany?

A Toyota régóta a mainstream autóipari jövőkép előtt jár egy brosúrával. Egy évtizede nyomják, hogy a hibridautó nem a jövő, hanem a hagyományos technológia szükségszerű optimalizálása csupán. A jövő szerintük a hidrogén.

A Toyota régóta a mainstream autóipari jövőkép előtt jár egy brosúrával. Egy évtizede nyomják, hogy a hibridautó nem a jövő, hanem a hagyományos technológia szükségszerű optimalizálása csupán. A jövő szerintük a hidrogén   Honda FCEV Concept Genfben, 2014   480 km-es hatótávot ígér egy tank hidrogénnel   Takarékosságra optimalizált forma és szerelvények, a világítás természetesen LED-es   136 lóerő rendszer csúcsteljesítménye   A futurisztikus forma bizonyos szempontból visszalépés a 2008-as, teljesen autószerű FCX-hez képest   A tüzelőanyagcella mérete azonos teljesítmény mellett 1/3-dal javult a 2008-as FCX hidrogénautóéhoz képest   Toyota FCV Concept; Genf, 2014   Az alapforma autószerű, de a részletek európai szemmel elég furák   A Toyota hidrogénautója is a 100 kW (136 LE) teljesítményre van belőve   Takarékosságra optimalizált Michelin-abroncsra rakták   Sejtelmesen derengő likon mehet be a nagynyomású hidrogén   Láthatóan ezt a rücskös műanyagot szánták a kocsi legmarkánsabb részének, de hogy miért???   FCV-tervek Genfből   LED-ek adják a fényt, természetesen   A Toyota FCV technikájának csupasz lényege. Hátul a hidrogéntank és az akku, elöl a cella, a teljesítmény-szabályzó, a villanymotor   FCV-tervek Genfből   Cuki kis emblémás tanksapka a hidrogén-betöltőcsonkon   500 km-es hatótávot ígér a Toyota egy tankkal, a tankolás 3 percet vesz igénybe   FCV-tervek Genfből   FCV-tervek Genfből   Hyundai ix35 FCV, Genf, 2014   A Hyundai hidrogénautója némi utánajárással elérhető Európában bárki számára, kérdés, hogy tudja-e hol tankolni a kedves vevő   Saját fejlesztésű a hidrogéncella, az akku koreai gyártótól érkezik   A jövő autójában is ekézheti majd a szaksajtó a pálcás motorháztető-kitámasztást   Itt tódul a tankba a nagynyomású hidrogén   Kívül-belül zavarbaejtően autószerű a hidrogénes ix35   A tank is házon belül készül   A tank is házon belül készül   A Hyundai hidrogénautója pucéran

Hirdetés

Évek óta mondogatják már olyan autóipari törpevállalatok, mint a General Motors, a Toyota vagy a Honda, hogy a nem is olyan távoli jövőben a hidrogénautózás, vagyis a tüzelőanyag-cellás hajtásláncok elterjedése legalább olyan léptékű lesz az autóiparban, amilyen dinamizmussal a tisztán elektromos autók térhódítása zajlik most.

Genfben egy teljesen szériaérett, sőt, már valójában egész számottevő sorozatban gyártott Hyundai, egy kicsit túl jövőautó-szerű, de kiforrott technikájú Honda és egy rondácska, de állítólag szintén teljesen kész Toyota hidrogénautó képviselte a legvalószínűbb közeli jövőt a nagy márkák részéről.

Mi az az FCV?

A hidrogénautókban hidrogénből és a légkör oxigénjéből egy rejtélyes dobozban (ez a tüzelőanyag-cella, angolul Fuel Cell) elektromos áram és némi vízgőz jön létre. Az elektromos energia egy még rejtélyesebb dobozon keresztül juthat el az átmeneti akkumulátor- vagy kondenzátor-elvű tárolóba, illetve akár közvetlenül is a kerekeket hajtó villanymotorra. Vagyis lényegében a hidrogénautó is elektromos autó, csak az elektromos energia forrása nem a benzinmotorral vagy hálózatról feltöltött akkumulátor, hanem a cellában oxidálódó hidrogén. Korábban (például a BMW-nél) voltak kísérletek a hidrogén dugattyús motorban való elégetésére is, de a gyártók hamar belátták, hogy a többszörös átalakítási energiaveszteség miatt ez egy ordas nagy hülyeség.

Kis rövidítéstan még a témához: EV: Electric Vehicle, Elektromos Jármű. BEV: Battery Electric Vehicle, Akkumulátoros Elektromos Autó. PHEV: Plug-in Hybrid Electric Vehicle, Bedugható (konnektorról tölthető) Hibrid Elektromos Jármű. FCV vagy FCEV: Fuel Cell (Electric) Vehicle, Tüzelőanyag-Cellás Elektromos Jármű. E-REV: Extended Range Electric Vehicle, benzines segédgenerátoros elektromos autó, Kiterjesztett Hatótávú Elektromos Jármű. PVEV: PhotoVoltaic electric Vehicle, Fotovoltaikous (napelemes) elektromos jármű.

Honda FCEV Concept

A Honda FCX néven 2002-ben már adott lízingbe tüzelőanyagcellás autókat, FCX Clarity néven pedig 2008 óta kínál bizonyos kitüntetett ügyfélkörnek egy középkategóriás méretű hidrogénautót. (Mi is vezettük öt éve a kocsit.) A jövő mintha kicsit megtorpant volna; ennyi idő ahhoz volt elég a Hondának, hogy FCEV Concept néven egy fura spoilerekkel agyontűzdelt, az FCX-nél sokkal kevésbé autószerű tanulmányt rakjon össze az idei Genfi Szalonig, pontosabban a tavalyi Los Angeles Motor Show-ig, ahol a nagyközönség először láthatta a kocsit.

Az FCEV teljesítménye nem változott az FCX-hez képest (136 lóerő), viszont a hidrogéncella mérete kétharmadára zsugorodott, hatékonysága 3 kW/l-re nőtt. (Vagyis a kb. 33 literes cellából 100 kW-ot lehet kivenni;ez az adat olyan fontos index a hidrogénautóknál, mint a literteljesítmény a benzinmotoroknál.) Immár a komplett hajtáslánc befér a motortérbe, az utastérből nem vesz el helyet a technika, mint az FCX-ben (itt a két első ülés között volt a hidrogéncella). Az FCEV hidrogéntartálya három perc alatt tölthető fel 700 bar nyomással körülbelül 500 km-re elegendő hidrogénnel.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

A GTKB Ganz fejleszti buszgyártási képességét

A GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. fejleszti buszgyártási képességét, egyebek közt új innovatív vezérlőrendszert hoz létre a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (Ginop) Plusz forrás felhasználásával - közölte a társaság az MTI-vel.