Amit eddig Elon Musknak sem sikerült megvalósítania, a Terrán Tetőcserépgyártó jó úton jár, hogy elérje.
A 99 éves magyar vállalatnál határozottan hisznek benne, hogy a nemrég piacra dobott Generon egy komoly kereslettel rendelkező, valós tömegtermékké válik. Interjú Gódi Attila ügyvezetővel a magyarepitok.hu jóvoltából. Óriási érdeklődés övezi a Terrán Tetőcserépgyártó Kft. által kifejlesztett napelemes tetőcserepet: a terméket bemutató videót például rövid idő alatt több mint 25 ezren tekintették meg a világhálón. Gódi Attilával a Terrán Tetőcserépgyártó Kft. ügyvezető igazgatójával a Generon piacra dobásának napján beszélgettünk a Construmán, ahol a termék Construma-díjban részesült. „Nyugodtan nevezhetjük mérföldkőnek a mai napot, hiszen több éve zajlik az innováció fejlesztése, ami ugyanakkor nem zárul le a termék piacra kerülésével” – fogalmazott a magyar tulajdonú cég vezetője. Hozzátette, a fejlesztés irányait mostantól a piaci visszajelzések is fogják befolyásolni. Gódi Attila arra is felhívta a figyelmet, hogy a napelemes tetőcserép ötlete nagyon hosszú ideje foglalkoztatja világszerte a fejlesztőket. „Könyvtárnyi irodalma van, és rengeteg szabadalom született már rá.” Az ügyvezető igazgató elmondta, az Elon Musk által irányított Tesla is dolgozik a napelemes tetőcserép ideális megalkotásán. „A marketing terén biztosan ők járnak az élen a termékkel kapcsolatban. Ugyanakkor azt a hármas egyensúlyt, amit a megfelelő műszaki tartalom, a gazdasági hatékonyság és a pénzügyi optimum együttesen hoz létre, ezidáig még senkinek sem sikerült elérni.”
A Terrán ebben a hármasságban gondolkodott kezdettől fogva, és ezt a pontot kellett elérnie a terméknek, ahhoz, hogy most piacra kerülhessen. „További nagyon fontos szempont volt, hogy a Generon a Terrántól megszokott szinten biztosítani tudja a tetőcserepek hagyományos funkcióját, az épületek védelmét is.” A Terrán számára kiemelt cél volt az is, hogy a napelemes tetőcserép megvásárlása belátható időn belül megtérüljön a vevőnek, akárcsak az, hogy esztétikus legyen.
Akár bevételt is termelhet a háztartásoknak
Az ügyvezető mindazonáltal az egyik legfőbb eredménynek azt tartja, hogy az eddig passzív tetőnek aktív szerepet adnak. Az így létrejött energia egy része felhasználásra kerül, másik részét visszatáplálják az áramellátó hálózatba. Utóbbi azért fontos, mert évente egyszer a háztulajdonos egy szaldóelszámolást kap az áramszolgáltatótól. „Ekkor megnézik a felhasznált és a visszatáplált energia éves egyenlegét. Többlet esetén a szolgáltató fizet, ha pedig túlfogyasztottunk, akkor a különbözetet kifizetjük.” Gódi Attila hangsúlyozza, ez a lakosság számára egy rendkívül kényelmes és rugalmas megoldás. Az ügyvezető arra is kitér, hogy egy családi ház tetején a szükséges tetőcserepek 10-15 százalékának kell napelemes terméknek lennie, ami 2-300 ilyen cserepet jelent. Ez a megoldás egy három-négy tagú család éves energiaigényét képes fedezni.
Amennyivel drágább, legalább annyival esztétikusabb
Miután a megújuló energiaforrások iránti kereslet egész Európában nagyon jelentősen növekszik az új építésű házaknál, a Terrán hosszabb távon nem csak a magyar piacban gondolkodik a napelemes tetőcserép esetében. „Cégünk jelen pillanatban kilenc országban értékesíti a termékeit, és máris elmondható, hogy a külpiacról is érdeklődnek a Generon iránt. Ennek egyik legfontosabb jele, hogy a napokban Szlovákiában a Construmának megfelelő Coneco kiállításon is díjat nyert a Generonnal a Terrán helyi cége.”
Gódi Attila elismeri, a Terrán napelemes tetőcserepe jelenleg egy magas értékű prémium terméknek számít. „Nem olcsó, de nem elérhetetlen az ára. Ha egy hagyományos napelemes rendszerhez hasonlítom, akkor előbbi 2-2,5 millió forintból jön ki, a mi rendszerünk pedig 3 millió forintba kerül. Ugyanakkor a Generon-tetőcserepekkel történő megoldást esztétikailag nem lehet összehasonlítani a napelemekkel. Emiatt ez az fél-egymillió forintos árkülönbség sokak számára elfogadható lehet.”
Az automatizálás még csökkentheti az árat
Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy egyelőre csak az első sorozatokat gyártják a Generonból. Ahogy a gyártási mennyiséget, ezzel együtt a mérethatékonyságot és az automatizáltságot növelik, úgy fognak csökkeni az árak is. „Ez a folyamatos árcsökkenés egyébként általánosan jellemző a fotovoltaikus rendszereknél, amit jól mutat, hogy az elmúlt 30 évben az üzembehelyezési költségük a századrészére esett vissza.”
A Terránnak jelenleg egy speciális gyártósora van a Generon előállítására. „Ebben már jelenleg is félvezető-, lézer- és robottechnológiáról beszélhetünk. Viszont még nem rendelkezünk teljesen automatizált gyártósorokkal, tehát vannak a gyártásban manuális részfolyamatok.” A viszonyítási alapot az adja, hogy a Terrán a tetőcserépgyártást emberi kéz érintése nélkül, nagy hatékonysággal, hatalmas volumenben végzi, eközben a megfelelő minőséget is biztosítva, írta a magyarepitok.hu.
A tető az épület koronája!
A vizsgálatok szerint a magyar fejlesztésű napelemes tetőcserép lényegében ugyanazt a teljesítményt nyújtja, amit a napelemek. „Egy család éves energiaszükségletét képes fedezni egy 24-25 négyzetméternyi felület által.” A mai építőiparban ugyanakkor egy nagyon komoly előnyt jelent, hogy a felhasználó egyetlen projektben kap új tetőt és napelemet a házára. Ezáltal nem kell két külön beruházásban adminisztrációs, pénzügyi erőforrásokat megmozgatnia, kivitelezőket kerítenie; mindez sok időt takarít meg. Gódi Attila egy további szempontot is megfogalmaz. „Lehet, hogy ez szakmai ártalom, de mi úgy vagyunk vele, hogy számunkra a tető az épület koronája. Amikor egy új épület szép új tetőjére kihelyezünk egy napelemet, az esztétikailag mindig megkérdőjelezhető, ráadásul kilyukasztják a tetőt, csorbítva a vízzáró funkcióját.”
A Terrán elsőként vált három gyártósorra Magyarországon
A Generon a visszhangja alapján már eddig is jelentős presztízsnövekedést hozott a Terrán számára, azonban Gódi Attila hangsúlyozza, hogy nem marketing céllal fejlesztik a terméket. „Határozottan hiszünk benne, hogy ez egy igazán komoly kereslettel rendelkező, valós tömegtermék lesz a jövőben. Ehhez ugyanúgy önmagában is sikeressé és nyereségessé tud válni, mint bármelyik más termékünk, melyekből összességében tavaly 60 millió darabot gyártottunk.” A 99 éves múltra visszatekintő magyar vállalat számára nem csupán a Generon piacra dobása miatt jelentős az idei év. Április végén Kunszentmiklóson leteszik az alapkövét a cég új gyártóüzemének. „A terv szerint a gyár az év végére elkészül, ezzel megpróbáljuk orvosolni az iparág kapacitáshiányát” – árulja el Gódi Attila. Hozzáteszi, ezzel a Terrán lesz az első gyártó Magyarországon, akinek három gyártósora lesz, ami nagyban megnöveli a cég rugalmasságát. „Erre annak a tükrében is szükség van, hogy a felmérések szerint ma minden második magyar azt tervezi, hogy áldozni fog a lakókörülményeinek a javítására.”
Hatalmas fegyvertényt vihet véghez a magyar cég
A beszélgetés végén az ügyvezető egy tágabb szemléletű helyzetelemzésre is vállalkozott. „Az én vízióm szerint a tetők hagyományos passzív funkciója teljesen át fog alakulni. Az elmúlt száz évben centrális erőművek épültek, melyek egy viszonylag bonyolult rendszeren keresztül osztják szét a villamosenergiát.
Ezzel szemben a villamos energia helyi megtermelése egy új szisztémát fog kialakítani, és óriási távlatokat nyithat meg. Elég arra gondolni, hogy ma az áramszámla felét az áram elosztásának költségei teszik ki a központosított elosztórendszer miatt.” Gódi Attila hozzáteszi, a jövőben a verseny a felületekért lesz, miután egy szolárerőműnek ötszázszor több felület kell, mint egy atomerőműnek. „A szabad felületek ugyanakkor rendelkezésre állnak az épületeken, ami hatalmas lehetőségeket jelent. Mindazonáltal a dolog lényege, hogy az ezt kihasználó napelemes tetőcserepet eddig senki nem tudta gazdaságosan megvalósítani. Ha ebben a Terrán a világon elsőként tud sikeressé válni, az óriási fegyvertény lesz!”
forrás: magyarepitok.hu
képek: terranteto.hu