Autóipari technológiával szolgálja ki cégközpontját a Toyota

Hidrogén üzemanyagcellával termel magának áramot a Toyota észak-amerikai értékesítési központja. A Los Angelesben működő vállalat éves energiaszükségletének mintegy felét biztosítja az a rendszer, amely ugyanazon az elven működik, mint a ma még kísérleti fázisban lévő, ám hamarosan forgalomba kerülő FCEV modellek.

A hat épületből álló komplexumot egy fixen telepített, 1,11 megawatt teljesítményű erőmű szolgálja ki. Az üzemanyagcella hidrogénből és a légkör oxigénjéből állít elő elektromos áramot, a folyamat mellékterméke tiszta víz. Ugyanilyen rendszerrel működik a Toyota üzemanyagcellás gépkocsija, az FCV Concept, amely már jövőre forgalomba kerülhet – igaz – mint korábban megírtuk – csupán ezer darabos szériában.

Az üzemanyagcella autóipari alkalmazását a hidrogén töltő infrastruktúra hiánya hátráltatja; fixen telepített felhasználása ugyanakkor nem ütközik problémába, hiszen különböző vegyipari folyamatok melléktermékeként hatalmas mennyiségben áll rendelkezésre a hidrogén. A Toyota telephelye mellett egyébként már üzemel egy hidrogén töltőállomás, így a szállító vezeték már rendelkezésükre áll.

A Toyota egyelőre csak nyáron fogja üzemeltetni a hidrogén üzemanyagcellát, amikor csúcsidőben nagyon nagy a hálózati terhelés. A technológia előnye, hogy rendkívül gyorsan lehet ki- és bekapcsolni, így ideiglenes áramellátásra optimális megoldást jelenthet.

Korábban is alkalmaztak már üzemanyagcellát épületek energiaellátására, ám ekkora léptékben még soha. A Toyota értékesítési központját kiszolgáló rendszer akár 765 családi ház teljes körű áramellátását volna képes biztosítani; csúcsüzemben akár 1500 tonnával is csökkenthető a segítségével a CO2-kibocsátás.

A Toyota által felhasznált hidrogént földgázból állítja elő az Air Products nevű beszállító; a Toyota hulladékból előállított, ily módon megújulónak számító földgáz vásárlásával éri el a teljesen szénsemleges üzemet.

Ajánlott tartalom

Folyamatosan nő az elektromos autók akkumulátorának élettartama

A hatótávolság után a legnagyobb aggodalmat az akkumulátorok élettartama jelenti azoknak, akik fontolgatják, hogy elektromosra cserélik hagyományos üzemű autójukat: a Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint azonban feleslegesen, mivel megfelelően töltve egy akkumulátor akár két-háromezer ciklust is kibír a teljesítmény csökkenése nélkül, 10-15 éves folyamatos használattal.