Autóipari technológiával szolgálja ki cégközpontját a Toyota

Hidrogén üzemanyagcellával termel magának áramot a Toyota észak-amerikai értékesítési központja. A Los Angelesben működő vállalat éves energiaszükségletének mintegy felét biztosítja az a rendszer, amely ugyanazon az elven működik, mint a ma még kísérleti fázisban lévő, ám hamarosan forgalomba kerülő FCEV modellek.

A hat épületből álló komplexumot egy fixen telepített, 1,11 megawatt teljesítményű erőmű szolgálja ki. Az üzemanyagcella hidrogénből és a légkör oxigénjéből állít elő elektromos áramot, a folyamat mellékterméke tiszta víz. Ugyanilyen rendszerrel működik a Toyota üzemanyagcellás gépkocsija, az FCV Concept, amely már jövőre forgalomba kerülhet – igaz – mint korábban megírtuk – csupán ezer darabos szériában.

Az üzemanyagcella autóipari alkalmazását a hidrogén töltő infrastruktúra hiánya hátráltatja; fixen telepített felhasználása ugyanakkor nem ütközik problémába, hiszen különböző vegyipari folyamatok melléktermékeként hatalmas mennyiségben áll rendelkezésre a hidrogén. A Toyota telephelye mellett egyébként már üzemel egy hidrogén töltőállomás, így a szállító vezeték már rendelkezésükre áll.

A Toyota egyelőre csak nyáron fogja üzemeltetni a hidrogén üzemanyagcellát, amikor csúcsidőben nagyon nagy a hálózati terhelés. A technológia előnye, hogy rendkívül gyorsan lehet ki- és bekapcsolni, így ideiglenes áramellátásra optimális megoldást jelenthet.

Korábban is alkalmaztak már üzemanyagcellát épületek energiaellátására, ám ekkora léptékben még soha. A Toyota értékesítési központját kiszolgáló rendszer akár 765 családi ház teljes körű áramellátását volna képes biztosítani; csúcsüzemben akár 1500 tonnával is csökkenthető a segítségével a CO2-kibocsátás.

A Toyota által felhasznált hidrogént földgázból állítja elő az Air Products nevű beszállító; a Toyota hulladékból előállított, ily módon megújulónak számító földgáz vásárlásával éri el a teljesen szénsemleges üzemet.

Ajánlott tartalom

Energiaügyi Minisztérium: már a második típusból vásárolnának ötszáznál többet állami támogatással a vállalatok

A Tesla Model Y után a BYD Atto 3 is túllépte a félezer igénylést a cégek zöldautó-beszerzéseit ösztönző pályázaton. A kínai gyártó terméke sokáig vezette a legkeresettebb típusok listáját. A Model Y hosszú felzárkózás után tavaly előzött, és elsőként érte el az 500 darabot. Az éllovas azóta magabiztos előnyt épített ki, már 529 járműnél tart a legszorosabb követője 502 egységével szemben - jelentette be hivatalos Facebook-oldalán az Energiaügyi Minisztérium (EM).