Az évtized szavai: globális felmelegedés, 9/11, Obama

A környezetünkért való aggodalom és a terrorfenyegetés nemcsak az emberek életmódját változtatta meg az utóbbi tíz évben, de magát a beszélt nyelvet is: egy kutatás szerint a “globális felmelegedés” (global warming) és a “szeptember 11.” (9/11) az évtized leggyakrabban használt angol szavai.

A kutatást végző Global Language Monitor egy matematikai képlettel követte a szavak és kifejezések előfordulási gyakoriságát a nyomtatott és az elektronikus sajtóban. A felmérés alapján összeállt toplistán az amerikai elnök neve, az “Obama” szó a harmadik.
A pénzügyi válságra utaló “tőkeinjekció” a negyedik helyet szerezte meg, míg a Katrina hurrikán New Orleans-i pusztítása az “evakuálás” szót emelte a leggyakoribb öt közé.
A tízes listán megtalálható a “származék” (derivate), a “Google”, az “megugrás” (surge), az angolt a kínaival ötvöző hibridnyelv elnevezése, a “chinglish” és a “cunami” (tsunami), amelyet a 2004-ben 230 ezer emberéletet követelő ázsiai természeti katasztrófa vitt be a köztudatba.
Paul JJ Payack, a nyelvkutató cég elnöke szerint a szavak tükrében a XXI. század “komoly, sőt komor képet mutat”. Ugyanakkor természetesen a remény és a megújulás jelei is megmutatkoznak a nyelvhasználatban.
Századunk első évtizedének leggyakrabban előkerült kifejezése a felmérés alapján a “klímaváltozás” volt, ezt követte a “pénzügyi cunami” és a terrortámadás következtében leomlott New York-i ikertornyok helyére utaló “Ground Zero”.
A technológia nyelvre gyakorolt hatása a “twitter”, a “blog” és az “esemesezés” szavak szintén előkelő listás helyezést érő elterjedésében figyelhető meg.
Hollywood sem maradt ki a szórásból: a Gettómilliomos (Slumdog Millionaire) című nyolc Oscar-díjas brit film nyomán a “nyomornegyed” (slum) fészkelte be magát a globális nyelvhasználatba.

Ajánlott tartalom

Zöld színnel a fenntarthatóságért és a tudatosabb döntésekért

Egyedi zöld színt vezet be termékein a kulacsokat és Microdrinkeket forgalmazó Waterdrop vállalat. A feltűnő, élénk színnel a vállalat kifejezi elköteleződését a környezetvédelem és fenntarthatóság mellett, és egyben szeretné felhívni a figyelmet a környezettudatosabb életmód fontosságára, és a választás lehetőségére.