Az ombudsman a szmogriadó budapesti szabályozásáról (1. rész)

A "sárga matricás" gépjárművek közlekedési korlátozásának felülvizsgálatát kezdeményezte Szabó Máté országgyűlési biztos, és javasolja a szmogriadó idején alkalmazható közlekedési korlátozások elhalasztását mindaddig, amíg Budapesten létrejön a megfelelő kapacitású közösségi közlekedési rendszer.

Az előzmény: egy négynapos szmogriadó, valamint az, hogy három év haladék után a Hungária körúton belül, öt év múlva az egész fővárosban tilos lesz a rosszabb környezetvédelmi besorolású járművek közlekedése az év egy jelentős időszakában.

Budapest főpolgármestere tavaly egy alkalommal elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát, ezzel együtt a személygépjárművek közlekedésének azonnali korlátozását a főváros területén. A riasztási fokozat négy napig volt érvényben. Mivel a korlátozás közvetlenül érintette a szabad mozgáshoz való jog érvényesülését, a biztos hivatalból vizsgálatot indított annak feltárására, hogy a lakosság miként volt, miként van felkészítve a szmogriadó következményeire és a tömegközlekedési közszolgáltatók miként tudják teljesíteni az ilyenkor megnövekvő  szállítási igényeket. Több panaszos sérelmezte azt is, hogy Budapest Főváros Közgyűlésének rendelete – bár bevezetését három évvel elhalasztották –  az október 20. és március 8. közötti időszakban általánosan korlátozná a rosszabb környezetvédelmi besorolású, úgynevezett „sárga matricás” gépkocsik közlekedését a Hungária körúton belül.

A panaszosok szerint a szabályozás sérti azok jogait, akik az adott területen laknak vagy ott a munkájukat végzik és a rendelet kihirdetése előtt vásárolták „sárga matricás” gépkocsijukat. Kifogásolták, hogy a rendelet naptári időszakhoz köti a tilalmat és nem veszi figyelembe a környezeti helyzet kedvező változását. Nehezményezték az alternatív megoldás nélküli, indokolatlanul hosszú korlátozást és szóvá tették, hogy a rendelet nem biztosít megfelelő felkészülési időt a sárga matricás gépjárművek tulajdonosainak.

A biztos abból indult ki, hogy az Alkotmány mindenki számára biztosítja a tulajdonhoz való jogot, aminek fontos részjogosultsága a használat joga. Gépjármű tulajdonjoga esetén a használat szükségszerű velejárója a közlekedésben való részvétel. A gépjármű-közlekedés korlátozása ezáltal a tulajdonos használati jogának korlátozását is jelenti.
A biztos álláspontja szerint nem egyeztethető össze az Alkotmány rendelkezéseivel a gépjármű-közlekedés és ezáltal a gépjárműhasználat tiltása önkormányzati rendelettel. A gépjármű-közlekedés illetve használat korlátozása törvényi felhatalmazáson alapulhat csak, önkormányzati rendelet pedig pusztán ennek végrehajtási szabályait rögzítheti.

Ajánlott tartalom

Rekordszámú, 110 vállalkozás csatlakozott az idei Modern gyárak éjszakájához

Rekordszámú jelentkező az idei Modern gyárak éjszakájára.