A “sárga matricás” gépjárművek közlekedési korlátozásának felülvizsgálatát kezdeményezte Szabó Máté országgyűlési biztos, és javasolja a szmogriadó idején alkalmazható közlekedési korlátozások elhalasztását mindaddig, amíg Budapesten létrejön a megfelelő kapacitású közösségi közlekedési rendszer.
Az előzmény: egy négynapos szmogriadó, valamint az, hogy három év haladék után a Hungária körúton belül, öt év múlva az egész fővárosban tilos lesz a rosszabb környezetvédelmi besorolású járművek közlekedése az év egy jelentős időszakában.
Budapest főpolgármestere tavaly egy alkalommal elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát, ezzel együtt a személygépjárművek közlekedésének azonnali korlátozását a főváros területén. A riasztási fokozat négy napig volt érvényben. Mivel a korlátozás közvetlenül érintette a szabad mozgáshoz való jog érvényesülését, a biztos hivatalból vizsgálatot indított annak feltárására, hogy a lakosság miként volt, miként van felkészítve a szmogriadó következményeire és a tömegközlekedési közszolgáltatók miként tudják teljesíteni az ilyenkor megnövekvő szállítási igényeket. Több panaszos sérelmezte azt is, hogy Budapest Főváros Közgyűlésének rendelete – bár bevezetését három évvel elhalasztották – az október 20. és március 8. közötti időszakban általánosan korlátozná a rosszabb környezetvédelmi besorolású, úgynevezett “sárga matricás” gépkocsik közlekedését a Hungária körúton belül.
A panaszosok szerint a szabályozás sérti azok jogait, akik az adott területen laknak vagy ott a munkájukat végzik és a rendelet kihirdetése előtt vásárolták “sárga matricás” gépkocsijukat. Kifogásolták, hogy a rendelet naptári időszakhoz köti a tilalmat és nem veszi figyelembe a környezeti helyzet kedvező változását. Nehezményezték az alternatív megoldás nélküli, indokolatlanul hosszú korlátozást és szóvá tették, hogy a rendelet nem biztosít megfelelő felkészülési időt a sárga matricás gépjárművek tulajdonosainak.
A biztos abból indult ki, hogy az Alkotmány mindenki számára biztosítja a tulajdonhoz való jogot, aminek fontos részjogosultsága a használat joga. Gépjármű tulajdonjoga esetén a használat szükségszerű velejárója a közlekedésben való részvétel. A gépjármű-közlekedés korlátozása ezáltal a tulajdonos használati jogának korlátozását is jelenti.
A biztos álláspontja szerint nem egyeztethető össze az Alkotmány rendelkezéseivel a gépjármű-közlekedés és ezáltal a gépjárműhasználat tiltása önkormányzati rendelettel. A gépjármű-közlekedés illetve használat korlátozása törvényi felhatalmazáson alapulhat csak, önkormányzati rendelet pedig pusztán ennek végrehajtási szabályait rögzítheti.