A VW közleménye szerint a bírságot azért vetették ki, mert a társaság megsértette felügyeleti kötelezettségeit a motorfejlesztő részleg tevékenységével kapcsolatban.
Az ügyészségi nyomozás megállapítása szerint ez az egyik oka annak, hogy a VW 2007 és 2015 között 10,7 millió olyan – az Egyesült Államokban és Kanadában EA 288 Gen3 jelzésű, más térségekben pedig EA 189 jelzésű motorral szerelt – járművet értékesített, amelyek motorvezérlő rendszerében működött egy szabálytalan szoftverfunkció – áll a német járműgyártó csoport közleményében.
Hozzátették, hogy a VW vállalja a felelősséget és nem emel kifogást a büntetés ellen. A VW botránya más gyártókat is elért, a német szövetségi közlekedési minisztérium hétfőn 238 ezer jármű visszahívására kötelezte a Daimlert, szintén dízelmotorral szerelt járművek kipufogógáz-tisztító berendezésében talált szabálytalan szoftverbeállítások miatt. A tárca közleménye szerint a rendelkezés egész Európát tekintve a Kecskeméten Mercedes-gyárat működtető német társaság 774 ezer járművét érinti.
A botrány 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű jármű kipufogógáz-tisztító berendezésébe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az érintett csaknem 11 millió járműből 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el.