Duplájára drágították a parkolást Peking belvárosában

Kétszeresére emelték a parkolási tarifákat áprilistól Peking belvárosában, hogy csökkentsék a forgalmi torlódásokat és a környezetszennyezést.

Az új díjszabás 13 zónát érint, köztük bevásárló negyedeket, vasúti pályaudvarokat és a városközpont üzleti kerületeit. A kiadott tájékoztató szerint a legmagasabb díj 10 jüan – közel 300 forint – lesz óránként, de az út menti parkolókban 15-öt (430 forint) is elkérhetnek óránként, ha az autós hosszabb ideig marad.    A 13 zónában összesen egyszerre körülbelül 70 ezer autó parkolására van lehetőség, többnyire hivatali épületek földalatti parkolóiban.

A döntéshozók szándéka szerint az intézkedéssel épp a föld alá “szorítanák” az autósok egy részét, s ennek érdekében az adott területeken 6 jüanon tartják az óránkénti parkolás díját.    A sina.com című internetes portál 1500 fős közvélemény-kutatása szerint a válaszadóknak mindössze 30,4 százaléka véli úgy, hogy ezután kevesebbet fogja a kocsiját használni, s 69 százalékukat egyáltalán nem bizonytalanodott el abban a tervében, hogy amint teheti, autót vásároljon. A népszerű közösségi oldal fórumán valaki pedig arról ír, hogy ennél kevesebb pénzért már megkérhet valakit, aki – amíg ő oda van – ül a kocsijában a volán mellett és a tilosban ingyen parkolva várja. “Olcsóbb és még biztonságos is” – véli bejegyzésében.

A Hszinhua hírügynökség munkatársának viszont épp egy olyan érintettet sikerült megszólaltatnia, aki úgy nyilatkozott, hogy az új helyzetben majd egy metróállomásnál fogja leállítani gépkocsiját, s onnan a földalattival megy majd tovább a dolgára. Így pénzt és időt takarít meg.    A külföldiek közül sokan aggódnak amiatt, hogy az útszéli, járdák melletti parkolók – általában zsebre dolgozó – őreivel ezután még hevesebb közelharcot kell vívni a pontos parkolási idő és a követelt összeg miatt. Van, aki attól tart, hogy a parkolóházak környékén olyan tumultus lesz, ami rendkívül lelassítja majd a forgalmas órákban így sem egyszerű ki- illetve behajtást.

2009-ben 800 ezer új gépjármű került a kínai főváros útjaira és a Pekingben forgalomban lévő autók száma tavaly már meghaladta a négymilliót. 80 százalékuk van magántulajdonban. Nem ritkán egy-egy család két-három autót is tart, mivel a 2008. évi nyári olimpia óta forgalomkorlátozás van érvényben, a hét különböző napjain más és más számvégződésű rendszámmal lehet csak közlekedni.    A fővárosi kormányzat már korábban is többször jelét adta annak a szándékának, hogy ösztönözni készül a tömegközlekedést és népszerűsítené a kerékpározást. Ennek érdekében Pekingben egyre bővülnek a metróvonalak, mind több gyorsított járatú buszt állítnak forgalomba és biciklikölcsönzőket, parkolókat hoznak létre forgalmas helyeken, metróállomásokon.

Ajánlott tartalom

Folyamatosan gyarapodik hazánk zöld vagyona

Mezővédő erdősávok létesítésével kapcsolatban pilot projektet indít az Agrárminisztérium – jelentette be Nagy István tárcavezető a XXXIII. Bálványosi Nyári Szabadegyetem és Diáktábor kerekasztal beszélgetésén, szerdán, Tusnádfürdőn.