Elektromos kukásautó Debrecenből

Teljes egészében elektromos vezérlésű szemétszállító autót eddig még nem készítettek hazánkban – kizárólag a Debreceni Egyetem (DE) Műszaki Kar laboratóriumában.

A Debreceni Egyetem (DE) Műszaki Karának három autófejlesztési projektje is a végéhez érkezett. Május 1-jén a Gerundium versenyautó az alternatív hajtású autók győri versenyén, a Széchenyi Futamon mutatkozik be, a Toyota MR2 karosszériájába tervezett és épített elektromos hajtás hamarosan közúti forgalomban bizonyíthat, nyáron pedig megkezdi kísérleti üzemét, tehát szemét begyűjtését és szállítását az a szemétszállító teherautó, ami egyedülálló kivitelezésének köszönhetően a világ élvonalába repítheti a fejlesztői csapatot.

A szemétszállító autónak nemcsak közlekednie, de segédberendezéseit működtetnie is elektromosan, energiatakarékosan szükséges – éppen ezért nemcsak a motort, de a szeméttároló edények ürítését végző hidraulikai rendszert is átépítették a szakemberek, a hidro-mechanikus szabályozás helyére új vezérlőrendszert telepítettek, lecsökkentve az energia-felhasználást. Az eredetileg 20 kW teljesítményigényű ürítő és préselő berendezés az átépítés után 5 kW teljesítménnyel dolgozik. A járműhöz egyedi motort és hajtást terveztek és gyártottak, ami szintén jelentős energiamegtakarítást eredményezhet.

“Egy szemétszállító körben a teherautó nagyjából 70 liter gázolajat fogyaszt, a mi hajtásunkkal viszont ez 100 kilowattnyi villamos energiával megoldható, ami megközelíti utanként a 20 ezer forintos megtakarítást. Számításaink szerint egy akkumulátor csomag 2000 töltésre lesz elegendő. A szemétszállító autó oldalára napelemeket telepítettünk, melyek a hidraulikát is vezérlő akkumulátorok töltésére segítenek rá, míg az autó tetejére az általam tervezett speciális napelemek kerülnek, melyek a hajtást biztosító, 600 voltos egyenfeszültségű akkumulátor-rendszert segítik” – mutatta be az autót fejlesztője, Bartha István mérnöktanár, aki arra is rámutatott, hogy ilyen, tisztán elektromos szemétszállító autó még nem közlekedik Magyarországon. A debreceni csoda viszont fog, nyáron Békéscsabán már munkába is áll.

A Műszaki Kar Villamosmérnöki és Mechatronikai tanszék autóépítő laboratóriumában található a Toyota MR2 típusú autó karosszériája, amiben immár teljesen kiforrott, új elektromos hajtású motor végzi a munkát. Az autó bármilyen konnektorból feltölthető, egy töltéssel 150 kilométer megtételére képes, az akkumulátorok élettartama pedig 300 ezer megtett kilométerig biztosítják a működést. Az erőt a két hátsó kerékre szerelt, egyenként 7,5 kilowattos villanymotorok biztosítják, melyek könnyűsége miatt rendkívüli gyorsulási képességgel bír az autó. A villanymotorok és az alkalmazott láncáttétel jelenleg olyan erőt képvisel, hogy az autó gyári fékrendszere azt nem képes lefékezni. Az autó karosszériamunkáinak elvégzése, a biztonsági elemeinek telepítése után – hamarosan – a forgalomban is láthatjuk majd a járművet, amit városi használatra és versenykörülményekre egyaránt tudnak a szakemberek programozni.

forrás: napigazdasag.hu

Ajánlott tartalom

A német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak

A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA ellenzi a kínai elektromos autókra kivetni tervezett uniós védővámot, mivel megítélése szerint az a technológiai együttműködés akadályozásával mindkét félnek ártana.