Európai Bizottság: a cégek gyakran környezettudatosabbnak tüntetik fel magukat a valóságosnál weboldalaikon

Az online boltok és hasonló weboldalak átvilágításának legfrissebb eredményeit tartalmazó jelentés szerint számos olyan weboldal érhető el a világhálón, amelyek tartalma sérti az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat.

Az átvilágítás középpontjában az idén az úgynevezett zöldre festés állt, vagyis az a megtévesztő tájékoztatás, amelyben a cégek webhelyeiken a valóságnál környezettudatosabbnak és környezetkímélőbbnek tüntetik fel magukat. Az átvilágítást végző szakemberek különböző üzleti ágazatokban, például a ruházati kereskedelemben, a kozmetikai ágazatban és a háztartási felszerelések ágazatában tevékenykedő vállalatok környezetvédelemmel kapcsolatos online állításait vizsgálták. A nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok megállapítása szerint az esetek 42 százalékában az állítások túlzóak, hamisak vagy megtévesztőek voltak, és az uniós szabályok értelmében tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősülhetnek. Mint közölték, a zöldre festés szaporodó jelenség, mivel a fogyasztók egyre inkább keresik a környezetbarát termékeket. Az átvilágítást követően az Európai Bizottság és a fogyasztóvédelmi hatóságok 344, kétségesnek tűnő állítást vizsgáltak meg részletesebben.

Megállapították, hogy az esetek több mint felében a kereskedő nem biztosított elegendő információt a fogyasztók számára ahhoz, hogy megítélhessék a webhelyen feltüntetett állítás pontosságát. Az esetek 37 százalékában az állítás homályos kifejezéseket és általánosításokat tartalmazott – például tudatos, környezetbarát, fenntartható -, amelyek azt a megalapozatlan benyomást keltették a fogyasztókban, hogy a termék nincs káros hatással a környezetre. Az esetek 59 százalékában a kereskedő nem támasztotta alá olyan bizonyítékkal az állítását, amelynek a fogyasztó könnyen utána tudott volna nézni – ismertették.

Ajánlott tartalom

Feleslegessé vált mobiltelefonokat gyűjt az Auchan

Az Auchan Magyarország is csatlakozik ahhoz az akcióhoz, amelynek célja, hogy minél több, már nem használt mobilkészüléket, GPS-t, tabletet és ezekhez használt töltőt, kábelt gyűjtsenek vissza a magyar háztartásokból, elősegítve ezzel a körforgásos gazdaságot - közölte a vállalat hétfőn az MTI-vel.