Fejlődés a kirakatban

Míg sok autógyártó nem szívesen beszél a fogyasztási és emissziós részeredményekről, a Hyundai Motor America úgy döntött, ezentúl ez lesz az egyik legfontosabb nyilvános adat autóiról.

Az észak-amerikai újságírók bizonyára felkapták a fejüket, amikor január végén kézhez kapták a Hyundai értékesítési adatait. A megszokott, sablonos adathalmazt ugyanis merőben új szempont szerint csoportosította a koreai gyártó: a táblázatok fejlécében nemcsak a méret, a típusjelzés vagy a kategória, hanem a fogyasztás is szerepelt. Ahogy ebből kiderült, 2011 első hónapjában több mint 37 ezer gépkocsit adott el a Hyundai, s ezek közt csaknem ötezer olyat, amelynek az átlagfogyasztása nem éri el a hat litert. Ezzel az egész piac elé kesztyűt dobott a márka, hiszen korábban azt ígérte, idén mindenki másnál több autót fog értékesíteni ebben a fogyasztási sávban – ez a bontás tehát felhívás a konkurenciának: lássuk a ti lapjaitokat is!

A 40 mérföld/gallonos fogyasztási határ amerikai viszonylatban komoly teljesítménynek számít, ám a végső cél nem a versenytársak kifigurázása, hanem egy még nagyobb léptékű vállalás teljesítése: a Hyundai még 2008-ban kihirdette, hogy 2015-re 6,7 l/100 km-re (35 mpg) kívánja csökkenteni flottaszintű fogyasztását, vagyis az egy évben értékesített összes típus átlagfogyasztásának eladott darabszámok szerint súlyozott átlagát. Az akkor még ambiciózusnak vélt terv mára már szerénynek bizonyult: a márka flottaátlaga 2009-ben 7,8 liter volt, és már ezzel is a dobogó élére ugrottak az Egyesült Államok piacán, maguk mögé utasítva a takarékosság és a környezetvédelem korábbi, japán élharcosait. A tavalyi évet viszont 6,8 literrel zárták (személyautóik átlaga 6,5, a buszlimuzinoké és szabadidőjárműveké 7,9 volt), négy évük maradt tehát egyetlen tizednyi javításra, ami a fejlődés jelenlegi üteme szerint inkább hónapokban mérhető kihívást jelent.

Jóval nehezebb feladat lesz a szövetségi hivatal hosszú távú fogyasztási előírásainak megvalósítása. Ennek pontos értékét még nem határozták meg a jogalkotók, de az valahol 3,8 és 5,0 liter között várható 2025-re – a Hyundai a maga részéről 4,7 l/100 km flottaátlagot tűzött ki maga elé. A Hyundai eddigi teljesítménye önmagában is elismerésre méltó, igazán komollyá azonban az teszi, hogy a koreai gyártó minden lehetséges kibúvót lerombolt maga körül. A közösségi oldalak és személyes blogok korának megfelelően nyilvánosan kihirdette céljait, majd nyílt színen követi nyomon azok teljesülését – vagy adott esetben kudarcát. Ez utóbbira azonban aligha kell számítaniuk, hiszen az ilyen szemérmetlen őszinteséget rendkívül nagyra értékeli az észak-amerikai fogyasztói társadalom.

Ajánlott tartalom

Rekordmagas szinten a csehországi személyautó-gyártás

Az első negyedévben éves szinten 11,5 százalékkal 394 443 darabra nőtt a személyautó-gyártás Csehországban - közölte a cseh autóipari szövetség csütörtökön Prágában. A közlemény szerint ez az eddigi legmagasabb első negyedévi termelési adat.