“Miért menő az ételmentés?” címmel szervezett sajtóeseményt a Munch, melynek a középpontjában a cég által készített “Magyar ételpazarlási körkép” című kiadvány állt. Emellett két kerekasztal-beszélgetés során a magyar fogyasztók fenntarthatósághoz való kapcsolatát és a legnagyobb hazai élelmiszerláncok élelmiszerpazarlás elleni törekvéseit vizsgálta. Az Etele Plázában található Tejmadár üzletben megrendezett eseményt egy fenntartható workshop zárta, melyet a Meska kézműves piactér koordinált.
Hibrid napelemes rendszerek akkumulátorral, elérhető áron. Kalkuláljon itt ingyenesen! (x)
Magyar ételpazarlási körkép
Magyarország egyetlen ételmentő platformja elkészítette a Magyar ételpazarlási körkép című kiaványt, mely egy olyan hiánypótló tudástár, ami az ételpazarlás jelenlegi európai és magyarországi helyzettét mutatja be.
A körképből kiderül, hogy míg Magyarország az európai átlagnál kevesebb élelmiszert dob ki évente fejenként, sajnos az utolsó kutatás alapján tavaly a korábbi csökkenő tendencia megfordult és több ételt dobtunk ki 2023-ban, mint az azt megelőző években – ez pedig általánosságban még jobban megnő a karácsonyi időszakokban. A körkép különlegessége, hogy a bárki számára elérhető Európai Unióra és Magyarországra vonatkozó adatok mellett a Munch korábban nem közölt saját számításait is bemutatja.
Mik voltak a fő tanulságok?
- az élelmiszerüzletek és a pékségek nyitottak legjobban az ételmentésre
- a platformon az alapanyagok és készételek ugyanolyan arányban vannak jelen
- eddig 2,2 milliárd forintot spóroltak meg itthon az emberek
- Budapest a legaktívabb, melyet Szeged és Győr követ.
Meska, a fenntartható kézműves piactér
Az esemény zárásaként a Meska kézműves piactér jóvoltából egy kreatív workshopon vehettek részt az érdeklődők, ahol vesszőből készítettek környezetbarát karácsonyi csillag díszt. Amellett, hogy az anyag rendkívül masszív és tartós, teljes mértékben komposztálható is, így időtálló alternatívája lehet a műanyagból készült dekorációs elemeknek.
A Meska, Magyarország legnagyobb kézműves piactere, nemrég csinált egy felmérést a magyar felhasználók között mely szerint az emberek közel 80%-a vesz idén karácsonykor személyreszabott ajándékot, melyek egy jelentős része kézműves meglepetés. A kutatásból az is kiderült, hogy az emberek nagyjából 49%-a veszi meg a karácsonyt megelőző hónapban, aminek az egyik legforgalmasabb napja október utolsó pénteke, azaz a Black Friday, míg 11%-a hagyja a karácsony előtti egy-két hétre a bevásárlást. A korábbi trendeket követi az online vásárlás egyre nagyobb térnyerése – jelenleg több, mint 90% mondja azt, hogy igénybe vesz online szolgáltatást az ajándékvásárlás során.
Ez a trend szorosan összefügg a fenntarthatóság egyre nagyobb térnyeréével, hiszen a magyar kézműves ajándékok nemcsak személyreszabottabak, hanem fenntarthatóbbak is. Anyagukat és az élettartamukat tekintve is.
“Úgy látjuk tovább gyűrűzik az a trend, hogy az ajándékok minél inkább egyediek és személyre szabottak legyenek nem elfelejtve a fenntarthatóságot. A Meskán értékesítő alkotók nagy többsége nyitott is erre, szívesen megvalósítanak egyedi elképzeléseket is, sőt, egyre több az olyan termék, melyet eleve úgy terveznek és készítenek, hogy az utolsó mozzanatot, például a feliratot a vevő igénye alapján teszik a portékára. Ezek mellett a praktikus és hasznos ajándékok körét érdemes még kiemelni, amiben különösen erős a Meska, hiszen az alkotók kreativitásának köszönhetően folyamatosan bukkannak elő hiánypótló termékek, az idei év egyik slágere a konyhai fellépő, mely biztonságos megoldást ad arra, hogy a kicsik is részt tudjanak venni a konyhai műveletekben. ” – nyilatkozta Porst Réka a Meska társalapítója és ügyvezetője.
Kerekasztal-beszélgetések a fenntarthatóság égisze alatt
A körkép bemutatását két kerekasztal beszélgetés követte. Elsőként “Az ételpazarlás, mint fenntartható és szexi vállakozás” címmel beszélgetett Bartus Marcell tRENDrakó környezetvédelmi aktivista és tartalomgyártó, Dalmadi Júlia élelmiszer futurista vállalkozó és a Secontaste alapítója és Wettstein Albert a Munch társalapítója. A személyes történetekkel és nevetéssel fűszerezett szakmai beszélgetés során megtudhattuk, hogy milyen kihívásokkal néznek szembe azok, akik környezettudatos üzleti és szemléletformáló tevékenységet végeznek. Mindhárman kiemelték, hogy az emberek nehezen változtatnak a szokásaikon, illetve hogy sokszor nem jut el a megfelelő segítség vagy inspiráció a fogyasztókhoz a környezettudatossággal kapcsolatban.
A második kerekasztal beszélgetés a “Mit tesznek az ország legnagyobb élelmiszer üzletláncai az ételpazarlás ellen?” címmel valósult meg. A beszélgetésben Kazatsay Eszter a PENNY Magyarország kommunikációs vezetője, Varga-Futó Ildikó az Auchan Magyarországi Stratégiai és ESG igazgatója és Perepelica Kirill a Munch társalapítója vettek részt. A beszélgetőpartnerek között nagy egyetértés alakult ki az élelmiszerpazarlás témájával kapcsolatban és megtudhattuk, hogy még ha néhol más-más stratégiákat alkalmazva is, ugyanolyan lelkesedéssel és innovatív hozzáállással tesznek a fenntarthatóságért. A PENNY esetében a “Girbe-gurba” kampányt emelte ki Kazatsay Eszter, mely a másodosztályú, de jó minőségű termékeket népszerűsíti, míg az Auchan a nemrég indult “Még jó” edukációs kampánnyal tesz azért, hogy a zöld szokásokat könnyedén beépíthessék a mindennapjaikba a vásárlók.
Kiadó: Munch Europe Kft.