Fitten, fürgén

Villámgyorsan fejlődnek az elektromos hajtású autók képességei: a Honda Fit EV tanulmányautó öt személyt képes 160 kilométeres távolságra elszállítani, s akkumulátora egyetlen éjszaka leforgása alatt teljesen feltölthető.

Az elektromos autók evolúciója hihetetlenül gyors; a néhány éve még aprócska, lassú és fura külsejű kísérleti modellek mára kényelmes és a mindennapok során is tökéletesen használható járművekké fejlődtek. Jó példa erre a Honda tanulmányautója, a Los Angeles-i Autókiállításon bemutatott Fit EV, ami első pillantásra ugyanolyannak tűnik, mint a cég népszerű kisautója, a Jazz – ám a jól ismert karosszéria forradalmian új, környezetbarát hajtásláncot rejt.
Jó döntés volt a Honda részéről, hogy egyik legismertebb modelljükből építettek elektromos hajtású változatot, hiszen így nem kell számolniuk a vásárlók idegenkedésével. A Fit EV alapjául szolgáló Jazz már közismert a világ autópiacain, így senkit sem kell arról győzködni, hogy ez az autó tényleg öt személyt szállít teljes kényelemben.

A vadonatúj tanulmányautó 160 kilométeres hatótávolsága és 144 km/órás végsebessége kiemelkedően jónak számít az elektromos autók mezőnyében. A hagyományos autókhoz képest persze még ez is szolidnak tűnhet, ám az EV-ket egyelőre minden autógyár munkába járáshoz vagy bevásárláshoz használatos ingázó járműnek szánja, erre a célra pedig bőségesen elegendő a 160 kilométer. A Fit EV akkumulátora hat óra alatt tölthető fel a 240 voltos háztartási hálózatról, vagyis a garázsban álló autó egyetlen éjszaka leforgása alatt ’feltankolható’ az olcsóbb éjszakai árammal.

Az akkumulátor töltöttsége minden elektromos autó Achilles-sarka, ezért a Honda külön információs rendszert dolgozott ki ennek ellenőrzésére. Egy okostelefon, egy számítógép vagy az autó interaktív távkapcsolója révén a tulajdonos a távolból is kapcsolatot tarthat autójával, ellenőrizheti a feltöltöttség állapotát, beindíthatja a töltést, vagy bekapcsolhatja a klímát, miközben a konnektornál áll a kocsi. A mobiltelefonos és internetes alkalmazás figyelmeztet, mikor kapcsolható az olcsó éjszakai áram, de azt is jelzi, hol működnek a közelben nyilvános töltőállomások.

Bár a Fit EV még csak tanulmányautó, az már most sejthető, hogy a sorozatgyártású változat külső megjelenése és technológiája nem különbözik majd jelentősen a nemrégiben bemutatott koncepciótól. A modell 2012-ben jelenik meg először az amerikai és japán autószalonokban, később pedig bizonyára Európában is kapható lesz.

Ajánlott tartalom

A német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak

A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA ellenzi a kínai elektromos autókra kivetni tervezett uniós védővámot, mivel megítélése szerint az a technológiai együttműködés akadályozásával mindkét félnek ártana.