Gazdaságosság vagy környezetvédelem?

Napjaink egyik legtöbb vitát kiváltó gazdasági témája a bioüzemanyag. Ennek alapanyaga az etanol, amit biomasszából, erjesztéssel állítanak elő.

„Az etanolt cukortartalmú oldatok élesztőkkel való erjesztésével nyerik. Amiből cukrot lehet kivonni, azt lehet erjeszteni, így lehet belőle alkoholt csinálni” – adott rövid tájékoztatást Jánosi Tamás vegyészmérnök. A szakember szerint azonban a desztillációnak jelentős energiaigénye van, így messze nem olyan gazdaságos, mint sokan mondják, a környezetvédelmi haszon pedig ezáltal sokak véleménye szerint szintén megkérdőjelezhető.De nézzük most a kérdést csak pénzügyi szempontból. „Az alkoholt le kell desztillálni a biomasszáról, töményíteni kell, majd vízteleníteni. Ezek az eljárások nem olcsóak, hiszen az alkohol tartalmú keveréket többször fel kell melegíteni, majd le kell hűteni, ami költséges eljárás, de az egész még mindig gazdaságos lehet az adó miatt” – mondta Jánosi.
Véleménye szerint ez az eljárás kisebb közösségekben jól működhet. Például Hollandiában már vannak területek, ahol a buszok már bioüzemanyaggal működnek és a fent említett eljárás ellenére is gazdaságosak, illetve a környezetvédelmi célok elsőbbséget élveznek.

 
A szakember szerint, ha kizárólag környezetvédelmi szempontból értékeljük kérdést, akkor azonnal szóba jöhet a bioetanolos üzem. Röviden: ha van, aki megfizeti a megújuló energia előállításának többlet költségét, akkor technikai akadályai nincsenek. Azonban a gazdaságossági szempontokat nézve, a teljes rendszer (terület felszabadítás, termesztés, begyűjtés, feldolgozás, elosztás, kereskedelem, ADÓK) igényét vizsgálni kell. Ha megéri, nosza rajta! Ha nem éri meg, akkor a magasabb szintű (környezetvédelmi) érdekek miatt el kell dönteni, hogy megfizetjük-e a magasabb költséget. A kérdés persze a jelenlegi olaj alapú üzemanyag-áraktól (és adóktól) is jelentősen függ.

Ajánlott tartalom

Májusban 63 százalékkal nőtt az újonnan forgalomba helyezett zöldautók száma Magyarországon

Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezetének (ACEA) adatközlése szerint az elmúlt hónapban a viszonylag kis darabszámokat produkáló Horvátország és Málta után, Dániával holtversenyben a kontinensen a harmadik legnagyobb arányban, 63 százalékkal nőtt az újonnan forgalomba helyezett zöldautók száma Magyarországon - tette közzé az Energiaügyi Minisztérium csütörtökön a Facebook oldalán.