GWI: a magyar fogyasztók nyitottak a fenntarthatóság és a technológiai újdonságok iránt

A magyar fogyasztók fontosnak tartják a fenntarthatóságot, a technológiai újdonságok iránt pedig akár nyitottabbak is, mint más európai országok lakói – derül ki a GWI fogyasztói magatartással foglalkozó globális kutatócég kutatásából, amelyet az abban közreműködő Publicis Groupe rendezvényén ismertettek szerdán Budapesten.

A londoni székhelyű GWI az internethasználók szokásait vizsgálva azt találta, hogy míg Európában átlagosan 43 százalék, Magyarországon 48 százalék várja el a környezettudatosságot a vállalatoktól – mondta Major Helga, a Publicis Groupe Hungary média üzletágának stratégiai igazgatója. Hozzátette, hogy a környezetvédelem a világjárvány ideje alatt kissé lejjebb került a fogyasztói szempontok rangsorában, de nem szorult háttérbe. Felértékelték ugyanakkor a mindennapi nehézségek az árérzékenységet, emiatt Magyarországon a termékösszehasonlító oldalak látogatottabbak, mint más államokban, és egyre magasabb jövedelmű rétegek figyelnek arra, mi mennyibe kerül.    

Tájékoztatása szerint a felmérésből kiderül többek között az is, hogy belföldön a hagyományos üzletek még mindig 60 százalékban uralják a vásárlásokat, Európában viszont már 51 százalékkal az online kereskedelem vezet. A magyarok ugyanakkor nagyobb arányban alkalmazzák az új technológiákat, a Z-generációnak (az ezredforduló táján és az utána következő évtizedben születettek) például 49 százaléka használ hidetésblokkolót, miközben az európai átlag ebben a korcsoportban 38 százalék. Kriptovalutával a magyarok 17 százaléka rendelkezik, robottechnológiát 39 százalék, mesterséges intelligencián alapuló eszközt 46 százalék használ, mindegyik arány több százalékponttal magasabb a kontinens átlagánál – tette hozzá.    

A médiafogyasztási szokásokat szintén kettősség jellemzi, a hagyományos média ugyanis még mindig jóval erősebb az online csatornáknál és a streamingnél. A televíziózás a fiatalok körében 59 százalékon áll, a teljes lakosságon belül 72 százalékon. A közösségi médiát ugyanakkor ennél is nagyobb réteg, a fogyasztók 93 százaléka használja kapcsolattartásra, szemben az EU 65 százalékával. Magyarországon a Facebook a legnépszerűbb 55 százalékkal, az Instagramot 33 százalék, a TikTokot 24 százalék látogatja napi rendszerességgel – ismertette a stratégiai igazgató. Tájékoztatásuk szerint a GWI 52 országban vizsgálja a fogyasztói szokásokat, Magyarországon most először készítettek felmérést. Online kérdőíveikkel a 16 és 64 év közötti internetfelhasználókat keresték meg 2023 első negyedévében, vagyis csaknem 6,3 millió fogyasztót. A kérdéseket a GWI egységes módszertannal vizsgálja, mintájuk az internetező lakosságra reprezentatív.

Ajánlott tartalom

Bizakodóbbak a magyar vállalatvezetők, mint egy évvel ezelőtt

A magyarországi vezérigazgatók 54 százaléka a globális, 60 százaléka a hazai gazdaság növekedési ütemének javulásában is bízik 2024-ben a tavalyi rekord pesszimista év után - derül ki a PwC 13. alkalommal elkészített magyarországi vezérigazgatói felméréséből.