Több magyar találmányt is bemutatnak az elektromos járművek jövőjéről szóló hétvégi konferencián, amelyet egy halgazdaság tavánál tartanak. A helyszín kiválasztása nem véletlen.
Az első népautó megalkotója, a töréstesztek kidolgozója volt az a Balinyi Béla, akinek a nyomdokain járva a ma tudósai az elektromos járművek forradalmasításán dolgoznak. Azt állítják, nincs már messze az az idő, amikor elektromos traktor vagy kombájn dolgozik majd a földeken, a minimumra csökkentve a környezet terhelését.
Az elektromos hajtású járművekhez kapcsolódó kutatásokról, friss fejlesztésekről és a perspektívákról június első napján, szombat délelőtt konferenciát rendeznek Fejér megyében, az Örspuszta és Sáregres között található Rétimajorban. A helyszín megválasztása nem véletlen, hiszen az ott működő halgazdaság az alternatív energiák kihasználásában több példaértékű beruházást hajtott végre az elmúlt években. Most az elektromos járműveken a sor.
A konferencián a témában előadást tart Glattfelder Béla európai parlamenti képviselő, aki arról beszél majd, az elektromos hajtású járművek fejlesztése miként mutat az EU tükrében, miután az unió elkötelezett az egészséges és élhető környezet megtartása és fejlesztése mellett. Lévai Ferenc, a rétimajori halászati részvénytársaság elnök-vezérigazgatója a Hajnal-tájnak ennek hangsúlyozta, az unió törekvéseibe jól beleillenek az elektromos autók.
A szombati fórumon több magyar fejlesztést is megismertetnek a résztvevők. Ezek közé tartozik az az áramvételezési és áramtárolási, amely nagy hatással lehet az elektromos járművek fejlesztésére. Lévai Ferenc elmondta, a konferencián egy olyan, magyarországi szabadalommal fejlesztett Suzuki is látható lesz, amely 130 kilométer hatótávolságú. A halászati cégvezető szerint ez egy olyan magyar újdonság, amely forradalmasíthatja a hazai fejlesztéseket, illetve nem csak az itthoniakat, mert Törökországból és Kínából is van érdeklődés a magyar szabadalom iránt. Lesznek oldtimerek is a konferencián, ahol legalább harminc, német és magyar fejlesztők által létrehozott elektromos gépjárművet mutatnak be.
Lévai Ferenc az elektromos járműveknek a mezőgazdaságban is egyre nagyobbak a perspektívái, hiszen az agrárium jó részt élelmiszeripari alaptermékeket állít elő, és egyre fontosabb, hogy ezek tisztán kerüljenek a feldolgozókhoz. A cégvezető szerint Magyarországnak óriási lehetősége, és szinte kötelező feladata, hogy ezeknek az elvárásoknak megfeleljen. A halászati szakember hozzátette, elektromos csónakmotorok, targoncák már vannak, a horgásztó mellett elektromos golfkocsi állítottak szolgálatba, hogy lehetőleg semmilyen szennyezőanyaggal, illetve zajjal ne terheljék a környezetet – mondta az elnök-vezérigazgató. Lévai Ferenc hozzátette: egyre jobban előretör az az igény, hogy ahol lehet, elektromos áram legyen az energiaforrás.
A vállalkozó szerint az éjszakai áramtöltés lehetősége – amikor általában áramtöbblet van a magyar hálózatban –, illetve az, ha lesznek erőátviteli telepek, akkor nem futurizmus azt mondani, hogy néhány év múlva elektromos meghajtású gépek szántsanak, vessenek, műtrágyázzanak vagy végezzék el a talajmunkákat.