Dél-Afrikában versenyez a kecskeméti Pallasz Athéné Egyetem MegaLux járműépítő csapata és napelemmel hajtott autója a South African Solar Challenge nemzetközi versenyen.
A csapatok szeptember 24-én indulnak Pretoriából és október 1-én érkeznek Fokvárosba. A közúton rendezett verseny célja, hogy a fejlesztők olyan jármű kifejlesztésére törekedjenek, amely bemutatja, milyen fontos a környezetvédelem és a fenntarthatóság érdekében törekedni a minimális nyersanyag és energiafelhasználásra, illetve a környezetszennyezés csökkentésére. A verseny az energiatakarékosságról szól. Az utat a napenergia felhasználásával, illetve a jármű kinetikus energiájának visszanyerésével kell teljesíteni. Az OzoneNetwork keddi Egyenlítő c. műsorának vendége, Kutasi Zoltán a Kecskeméti Egyetem GAMF csapatának vezetője elmondása szerint járműdinamikai szempontból a napelemes autó futóművének tervezése igazi kihívás volt. Mivel a jármű normál közúton 100-130 km/órás sebességgel fog haladni, hangolható rugózással és lengéscsillapítással rendelkező futóműre volt szükség. Az alig 160 kg súlyú, javarészt szénszál-kompozitból készült magyar napelemes autón összesen hat négyzetméternyi napelemet helyeztek el, az így összegyűjtött energiát pedig egy lítiumion akkumulátor tárolja.
A MegaLux már múlt évben is hatalmas sikert aratott, amikor az ausztráliai Bridgestone World Solar Challenge versenyen, megelőzve számos világhírű egyetemet, a 46 csapatból a 7. helyen ért célba. A négykerekű, de egy-kerék meghajtással és hidraulikus fékrendszerrel bíró jármű akár 130 km/h sebességre is képes, de az ausztrál versenyhez hasonlóan Dél-Afrikába sem csak a sebesség számít majd.
Az autó teljesítményét és erőforrásait a csapatoknak ugyanis össze kell hangolniuk az útviszonyokkal és az időjárással is. Nem véletlen, hogy az állandóan változó, összesen 9 dél-afrikai várost érintő versenytávot 2014-ben az induló 14 csapatból 10 csapat teljesítette. Szintén a MegaLux járműépítő csapat nevéhez köthető a Megameter nevű energiatakarékos jármű, ami mára már a világ második legkevesebbet fogyasztó járműve címet viseli.
Kövessen minket FACEBOOKON IS!