A jövő városi gépjárművének tartják a hibrid meghajtású - hagyományos üzemanyaggal és elektromos árammal egyaránt használható - gépkocsikat. Típusai közül a Toyota Prius a legismertebb. A Honda 2009-ben már sorozatban gyártandó új kiskocsija viszont a Priusénál jóval alacsonyabb árával csábítgatja a majdani vevőket.

Japán versengés a hibrid autók piacán

A jövő városi gépjárművének tartják a hibrid meghajtású – hagyományos üzemanyaggal és elektromos árammal egyaránt használható – gépkocsikat. Típusai közül a Toyota Prius a legismertebb. A Honda 2009-ben már sorozatban gyártandó új kiskocsija viszont a Priusénál jóval alacsonyabb árával csábítgatja a majdani vevőket.

A japán Toyota gyártja – Prius típusnévvel – a legnagyobb számban eladott hibrid-hajtású autót. Benzinmotorja nemcsak a kocsit, hanem annak akkumulátorát is tölti.  A sűrűn lakott területeken a Priust elektromos meghajtással érdemes vezetni, villanymotorjai tehát a beépített akkumulátorról nyerik az áramot. A telepek egyébként hálózati áramról is feltölthetők). Autópályán, vagy nehéz terepen azonban a Prius a benzines motorjával halad.

Szinte minden valamire való autógyár készít már félig-meddig kísérleti célú kettős, azaz hibrid meghajtású autókat. Ám ezek drágábbak, noha a környezetkímélőbb üzem és a kisebb benzinfogyasztás révén korszerűbbek, ráadásul cipelniük kell a második motor, meg az akkuja helyfoglaló terhét is.(Magyarországra
csak külföldről lehet hibridet behozatni, a hazai márka-képviseletek listáin június elsején még egyetlen hibridautó sem szerepelt, a Magyar Járműimportőr Szövetség adatai szerint).

Az üzemanyag árának idei folyamatos rekord-döngetései azonban végre az amerikaiakat is ráébresztették arra, hogy takarékoskodniuk kell a benzinnel, pedig ott negyedannyit sem kérnek érte a kutaknál, mint Európában. Erre figyelt fel a legnagyobb japán gyártó, a Honda. Tavaly a környezetkímélő, FCX Clarity nevű hidrogén üzemanyagcellás kísérleti járművét mutatta be, idén pedig döntött egy új, benzines-elektromos hibrid kisautó nagy szériában megvalósítandó gyártásáról.

Takei Fukui gyártásigazgató egy május végén, a japán fővárosban megtartott sajtókonferencián jelentette be, hogy terveik szerint 2009 végén kezdik szállítani az új hibrid kiskocsit. A Honda Press közlése szerint szerint külsőleg hasonlítani fog a Clarity-re, ám a mai hibridek ötezer dolláros árával szemben csak kétezerbe fog kerülni. Jórészt annak köszönhetően, hogy eleinte a már használatos nikkel-fém akkumulátorokkal szállítják.

A megerősödő konkurenciát tapasztalva, a Toyota viszont hibridjeinél áttér a könnyebb és erősebb (s persze jóval drágább) lithium-ion akkuk használatára.

Ajánlott tartalom

Nem teljesült tavaly az elektromos autók piaci részarányára megszabott brit előírás

Az eladások jelentős emelkedése ellenére nem teljesült tavaly az elektromos autók minimálisan elérendő piaci részarányára megszabott brit kormányzati előírás. A brit közlekedési miniszter ugyanakkor hétfőn hivatalosan megerősítette, hogy 2030-tól nem lehet belsőégésű motorral működő új személyautókat forgalomba helyezni Nagy-Britanniában.