A környezet megóvása és az energiatakarékosság ösztönzése a célja a Külügyminisztérium, az Európai Bizottság és az Európai Parlament (EP) által közösen szervezett Kapcsold ki! II kampányának.
Nemcsak tájékoztatni szeretnének az energiatakarékosságról, hanem cselekvésre ösztönözni az embereket. Rengeteg apró dolgot lehet tenni a napi életben a környezetvédelemért, ehhez szeretnének ötleteket adni – hangsúlyozta a szemléletformáló kommunikációs kampány szerdán Budapesten tartott sajtótájékoztatóján Szűcs Tamás, a bizottság magyarországi képviseletének vezetője. Úgy vélte, az energiatakarékosságról naponta hallanak az emberek, de csak kevesen tesznek érte – ezen kívánnak változtatni a kampánnyal, hogy tartós szemléletváltást érjenek el.
Szűcs Tamás bemutatta az úgynevezett klímanagyköveteket: a 2011-es kampányba ismert televíziós személyiségeket és egy tudományos szakembert is bevontak, feladatuk a program népszerűsítése. Idén Dombóvári Vanda és Demcsák Zsuzsa műsorvezetők, továbbá Mika János klímakutató professzor kampányolnak az energiatakarékosság mellett.
Baranyai Gábor, a Külügyminisztérium helyettes államtitkára hangoztatta: az EU úttörő szerepet vállal az éghajlatváltozás elleni harcban, célja az energiahatékonyság. Politikai szempontból úgy tűnhet, ez egy nagyon költséges beruházás, azonban ez a kampány megmutatja, hogy van a takarékosságnak egy jóval egyszerűbb módja: kevesebb energiát kell fogyasztani.
Hozzátette: ő maga is gyalog érkezett a sajtótájékoztató helyszínére. Demcsák Zsuzsa elmondta: fel akarják hívni a figyelmet arra, hogy a Föld energiaforrásai végesek, ezért az embereknek fel kell hagyniuk a pazarló életmóddal.
A közszférában dolgozók részt vehetnek az önkormányzatoknak indított online versenyen vagy a Legzöldebb önkormányzat elnevezésű akcióban is. A megyei jogú városokon kívül több kisebb-nagyobb település, valamint fővárosi kerület jelezte, hogy részt kíván venni a kampányban. Emellett elindítják a Loyalty (elkötelezettség) mozgalmat, amelyben környezetbarát táblákat és matricákat kapnak a kampányban résztvevők annak hirdetésére, hogy az intézmény munkatársai elkötelezettek az energiatakarékosság mellett.
Mivel a kampány szervezői úgy vélik, a környezettudatos viselkedés kialakítása hosszú távon csak akkor lehet sikeres, ha a gyermekek is minél hamarabb megismerkednek a környezetvédelem lehetőségeivel, rajzpályázatot rendeznek általános iskolásoknak, és a nyertes műveket egy kiállításon mutatják be.
A kampánynak a Facebook, Twitter és iwiw közösségi portálokon létrehozott oldalaira bárki feltölthet fényképeket és kisfilmeket, amelyekben megmutatja, mit tesz a környezetért. A programsort továbbá egy úgynevezett klímadal is kíséri, amely márciusban a Föld órája elnevezésű nemzetközi akcióhoz csatlakozva a budapesti rendezvényen debütál.
A Kapcsold ki! II kampány a bizottság, a Külügyminisztérium és az EP kezdeményezésére és finanszírozásában valósul meg. Előzménye a 2009-es, hasonló nevű program, amelybe civil szervezetek, az energiaügyért és a környezetvédelemért felelős tárcák, valamint az üzleti élet szereplői is bekapcsolódtak.