Környezetbarát akkumulátor falevélből?

Amerikai kutatóknak újabb ötletük van akkumulátorok létrehozására: falevelet sütöttek meg, majd nátriumot adagoltak hozzá.

A kísérletben egy elszenesedett tölgyfalevelet alkalmaztak, telepumpálták nátriummal, ez szolgáltatta a demonstrált akkumulátor anódját. A vizsgálatról az ACS Applied Materials Interfaces folyóiratban számoltak be.

Hungpien Li, a vizsgálat egyik szakembere szerint a levelek mindenhol megtalálhatóak, ezáltal könnyen alkalmazhatóak. Más kutatók már feltárták, hogy a dinnye- és banánhéj, valamint a tőzegmoha is felhasználható eme módon, a falevelek viszont kevesebb előkészítést igényelnek. A kutatók már egy ideje igyekeznek nátriumra alapozott akkumulátorok létrehozásával. A legtöbb ma alkalmazott, többször tölthető akkumulátor lítiumot használ. A nátrium tovább tartja a töltést, viszont nem bír ki annyi lemerülést és újratöltést, mint a lítium. Az egyik kihívás olyan anódalapanyag fellelése, amely kompatibilis a nátriummal. Jelen esetben a szakemberek csupán annyit tettek, hogy a falevelet egy órán keresztül 1000 Celsius-fokon “sütötték”, ezáltal csak a szénstruktúra maradt fenn.

A tölgyfalevél alsó oldala pórusokkal tarkított, amelyeken keresztül felszívja a vizet. Az új dizájnban nátrium elektrolitokat nyelnek el. Felül, a levelet szívóssá tevő szénrétegek olyan nanostrukturált szénlapokká válnak, amelyek elnyelik a töltéssel rendelkező nátriumot. Fej Sen, a kutatás másik szerzője szerint a levél természetes formája eleve megfelel az akkumulátor szükségleteinek: kicsi felszíni terület, sok kis szerkezet szoros csoportban, és a nátrium elektrolit használatához megfelelő méretű és formájú belső struktúrák. A kutatók kifejtették, más természetes anyagokkal, úgymint farostokkal is kísérleteznek. Szavaik szerint a falevelet a természet eleve úgy alkotta meg, hogy energiát tároljon el későbbi felhasználásra, ezáltal ilyen módú alkalmazásával az energiatárolás környezetbaráttá tehető. A következő lépésben szeretnék megvizsgálni a különféle típusú leveleket, hogy felleljék, melyiknek van a legjobb vastagsága, szerkezete és rugalmassága az elektromos energia eltárolásához.

Ajánlott tartalom

5000 elektromos autó kerülhet forgalomba 2022-ben

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) 125 ezer új személygépkocsi forgalomba helyezésére számít az idén; tavaly közel 122 ezer új autó került forgalomba Magyarországon, 4,8 százalékkal kevesebb, mint 2020-ban.