Csaknem tizenhárom órás légi út után a svájci Payerne katonai repülőtérről Brüsszelbe érkezett nemrégiben a HB-SIA jelzésű, Solar Impulse nevű napelemes repülőgép, amellyel hamarosan már a Földet is körbe akarják repülni.

Különleges légi jármű a föld körül

Csaknem tizenhárom órás légi út után a svájci Payerne katonai repülőtérről Brüsszelbe érkezett nemrégiben a HB-SIA jelzésű, Solar Impulse nevű napelemes repülőgép, amellyel hamarosan már a Földet is körbe akarják repülni.

 A szerkezet négy, egyenként tíz lóerős és kétlapátos légcsavart forgató villanymotorját indításkor négy lítium-ion akkumulátor táplálta árammal, azt követően pedig a szárnyakat és a vízszintes farokfelületet borító 11 280 fotovoltaikus napelem látta el energiával, természetesen légkört károsító emisszió nélkül. A Solar Impulse-nak ez volt az első nemzetközi repülőútja; tervek szerint május 23. és 29. között kiállítják Brüsszelben, majd Párizsba repül tovább, hogy június 19. és 26. között a Le Bourget-i repülés-kiállításon vendégeskedjen. A gépet André Borschberg repülőmérnök pilóta vezette, aki a svájci kalandkeresővel, a Földet léggömbbel megkerülő Bertrand Piccarddal fogott össze a Solar Impulse-program megvalósítására. Franciaország és Luxemburg fölött átrepülve, az esti órákban landolt Brüsszelben. A zömmel korszerű műanyagokból készített gép megépítését a napelemeket is gyártó Solvay konszern irányításával mintegy 200 európai intézmény és vállalat támogatta. A Boeing 777-es utasszállító géphez hasonlóan 61,40 m fesztávú, de csak 21,85 m hosszú és 6,40 m magas gép a könnyűség érdekében spártai felszereltségű. A földön négy kis keréken gurul. Szárnya-farka közel hetven négyzetméterét borítják a napelemek. Felszálló tömege (súlya) pilótástól 1700 kg.

 
Első felszállására 2009. december 3-án került sor, később, 2010. július 7-8-án Svájc felett már 24 óra 26 percig repült egyfolytában, éjszaka a napközben napenergiával feltöltött akkumulátoraiból nyert árammal. Az épülő, jóval nagyobb, HB-SIB jelűvel 2013-ban már az egész Földet tervezik körberepülni. Az előkészítés során nagymértékben figyelembe kell venniük az időjárást, mert az esetleges napfényhiány, illetve a szerkezet viszonylag kis súlya és sebessége miatt az erős szél is leszállásra kényszerítheti. Az Aviation Week szakfolyóirat összefoglalója szerint a napelemes repülőgépek építése az Egyesült Államokban kezdődött.

 

A világhírű repülő és konstruktőr Paul McCready (1925-2007) alapította és az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) támogatta AeroVironment intézet évtizedek óta készít eleinte emberi erővel, majd napenergiával működő repülőszerkezeteket. Napelemes Gossamer Albatrosuk 1980-ban már átrepülte a La Manche csatornát. Az egyetlen szárnyból álló, pilóta nélküli kísérleti robotgépeik közül a legutolsó és a legnagyobb, a 13 villanymotorral-légcsavarral repülő “csupaszárny” Helios 2001. június 14-én Hawaiban repült először. Később 18 000 méter magasra emelkedett, és hosszú órákon át körözött odafent. Az elképzelések szerint műholdas tévérelék helyett használnák, és csak távirányító szerkezetének meghibásodása esetén kellene leszállnia.

Ajánlott tartalom

Döntöttek Brüsszelben: kötelezővé válik a napelemek telepítése

Az Európai Parlament jóváhagyta az uniós napenergia-szabványt, amely előírja a napelemek telepítését az EU épületeire, az energiafogyasztás és az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése érdekében.