Megbízhatóak az elektromos autók

Az elektromos autókról eddig nem voltak hosszú távú tapasztalatok. Most viszont már vannak: a Ford villamos furgonjai több mint 50 ezer kilométert futottak Köln utcáin.

A villanymotoros autók a legtöbb embernek nem hogy személyes, de másodkézből származó, valós tapasztalata sincs. A tisztán látáshoz pedig pontos tények, mérések és statisztikák kellenek – ezért is felbecsülhetetlen értékű az a tanulmány, amelyet a Ford a napokban hozott nyilvánosságra. A Köln város vezetésével, a RheinEnergie AG energiaszolgáltatóval és a Duisburg-Esseni egyetemmel karöltve végzett colognE-mobil projektben húsz darab elektromos haszonjármű (tíz Ford Transit BEV és ugyanennyi Ford Transit Connect Electric) dolgozik nap mint nap a német nagyváros utcáin, immár tizenötödik hónapja. A legkülönfélébb üzleti felhasználók mindennapi munkájában segédkező flotta a mai napig mintegy ötvenezer kilométert tett meg valós, áruszállító üzemmódban, és a tapasztalatok több mint kedvezőek.

ford
A húsz autó átlagosan 25-70 kilométert tett meg naponta; a legmagasabb napi futásteljesítmény nagyjából 100 kilométer volt. Ez meg is válaszolja a villanyautókkal kapcsolatos legfontosabb kérdést: vajon nem hagyja-e cserben gazdáját az elektromos jármű a legfontosabb pillanatban? A válasz egyértelműen nem, hiszen a Transit BEV 165, a Transit Connect Electric 130 kilométert tud megtenni egyetlen feltöltéssel, ami még egy ekkora nagyvárosban is bőséges tartalékot jelent a nap végén. Az elmúlt egy és egynegyed év alatt mintegy ezerötszázszor töltötték fel a projektben résztvevő autókat, mégpedig a legkisebb probléma nélkül. Ehhez tizenhárom töltőállomás állt a sofőrök rendelkezésére: tizenkettőt a résztvevő vállalatok telephelyein, egyet pedig nyilvános villanykútként Köln belvárosában állított fel a RheinEnergie AG. A tapasztalatok szerint a sofőrök nem várták meg, amíg kiürül az akkumulátor: átlagosan harminc kilométerenként álltak be a kutakhoz, ami a hivatalos adatnál jóval gyorsabb feltöltést és maximálisan megbízható üzemeltetést eredményezett. Mivel a tizenhárom töltőállomást megújuló energiaforrásból táplálták, az elektromos autókkal elméletileg elérhető környezetvédelem itt a gyakorlatban is érvényesült: a colognE-mobil flotta 90 százalékkal kevesebb CO2-t bocsátott ki, mint egy hagyományos gépkocsipark.

ford töltése

Ajánlott tartalom

A GTKB Ganz fejleszti buszgyártási képességét

A GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. fejleszti buszgyártási képességét, egyebek közt új innovatív vezérlőrendszert hoz létre a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (Ginop) Plusz forrás felhasználásával - közölte a társaság az MTI-vel.