Korunk egyik szimbóluma, hogy az emberek, áruk és szolgáltatások manapság szabadon áramolhatnak a világban. Ezzel nincs is baj, elvégre ez már a XXI. század, de ezekhez hatalmas mennyiségű energiát kell mozgósítani, amihez a fosszilis energiaforrások kínálata egyre szűkül.

Mi lesz veled Afrika?

Korunk egyik szimbóluma, hogy az emberek, áruk és szolgáltatások manapság szabadon áramolhatnak a világban. Ezzel nincs is baj, elvégre ez már a XXI. század, de ezekhez hatalmas mennyiségű energiát kell mozgósítani, amihez a fosszilis energiaforrások kínálata egyre szűkül.

A növényi alapanyagú üzemanyag a 80-as években „robbant be”, és sokan úgy vélik, ezekkel képesek lehetnek kiváltani a benzin-, és gázolaj felhasználást. Ennek köszönhetően a biomassza növekvő energetikai kiaknázása egyre népszerűbbé, és politikailag támogatottá vált. A Föld Barátai (Friends of the Earth) szervezet szerint ehhez a legtöbb földterületet Afrikában kell átalakítani, ami akár törzsek közötti, akár külföldi munkások és őslakosok közti háborúhoz is vezethet. Egy 2010. szeptemberi felmérés szerint, Afrikában mintegy 5 millió hektárra rúg azon területek nagysága, melyeket a külföldi vállalatok, főleg az európai piacra szánt bioüzemanyag-termelés céljából megszereztek.

 
Nem titok, hogy a fekete földrészen gyenge a helyi közösségi földtulajdon jogi védelme, így egyszerű lesz a későbbi termőföldek felvásárlása. Ennek köszönhetően az erdőket és a természetes élelmiszer növényeket kipusztíthatják, hogy a helyükre olyanokat telepíthessenek, amelyek alkalmasak bioüzemanyag előállítására. Az így kialakuló élelmiszerhiány és az ezzel járó éhínség viszont társadalmi konfliktusokhoz is vezethet, aminek beláthatatlanok a következményei. Egyes afrikai országokban ugyan gyakoriak a külföldi vállalatok területszerzései elleni tüntetések, de az elmúlt évszázadok tapasztalatai mutatják, mindig a pénz győzött.

Ajánlott tartalom

Energiaügyi Minisztérium: már a második típusból vásárolnának ötszáznál többet állami támogatással a vállalatok

A Tesla Model Y után a BYD Atto 3 is túllépte a félezer igénylést a cégek zöldautó-beszerzéseit ösztönző pályázaton. A kínai gyártó terméke sokáig vezette a legkeresettebb típusok listáját. A Model Y hosszú felzárkózás után tavaly előzött, és elsőként érte el az 500 darabot. Az éllovas azóta magabiztos előnyt épített ki, már 529 járműnél tart a legszorosabb követője 502 egységével szemben - jelentette be hivatalos Facebook-oldalán az Energiaügyi Minisztérium (EM).