Kínai tudósok napelemes járdát fejlesztettek.
Az eszközöket Hong Kong „zöld kikötőjében” vizsgálták. A fejlesztők beszámolója szerint a burkolólapok elfogadható szintű napenergia átalakítás hatékonyságot, csúszásgátló tulajdonságot, hőellenállást és szilárdságot mutattak, írja az mnnsz.hu. A Kína Shanghai Jiao Tong Egyetemén és a hongkongi műszaki egyetem (Hong Kong Polytechnic University) tudósai napelemes burkolólapot fejlesztettek ki járdákhoz és bicikliutakhoz. Az Energia átalakítás és kezelés (Energy Conversion and Management) folyóiratban járdák bevonására alkalmas fotovoltaikus járólapok kifejlesztése (Development of walkable photovoltaic floor tiles used for pavement) címmel közzétett munkájuk a napelemes burkolólapokat 500 mm² felületű és körülbelül 20 mm mélységű lapokként írja le.
Mindegyik burkolólap kilenc, 15%-os hatékonyságú, sorba kapcsolt monokristályos napelemcellából áll, amelynek becsült kimenő teljesítménye 30-40 W közötti. A kutatócsoport tájékoztatása szerint a cellákat és a hőkezelt üveget meg nem nevezett kínai gyártóktól vásárolták, és Hong Kongban szerelték össze. Két prototípust hoztak létre, mindkettőt csúszásgátló felülettel látták el. „Általánosságban elmondható, hogy a keresztirányú réteggel állatott burkolólapok csúszásgátló teljesítménye magasabb, de kevesebb napfényt engednek át. A napenergia továbbítási kapacitásukat mindenesetre 90%-osra becsülték, míg a hőállóság határát 288 Celsius fokban határozták meg, ezzel elérték, hogy az intenzív napsugárzásnak kitettség ne vethessen fel aggályokat. Azonban az árnyékolás nélkül elvégzett kültéri vizsgálatok a vártnál alacsonyabb kimenő teljesítménnyel jártak A kutatók véleménye szerint ez a hőkezelt üveg csökkenő fényáteresztő képességének volt tulajdonítható.
Mechanikai teljesítmény
A csoport azt állítja, hogy a napelemes burkolólap mechanikai szilárdsága és tartóssága a betonéval vetekszik. „Az eredmények azt mutatják, hogy a napelemes burkolólap képes kielégítő eredményeket elérni a napenergia átalakítás hatékonyságát, a csúszásgátlást, a tartósságot és a nyomószilárdságot tekintve, ezzel igazolta, hogy a napelemes burkolólapok képesek kiváltani a járdák és kerékpárutak burkolatát a zöld kikötőben – vonta le a következtetést a tanulmány.
A pv magazine rákérdezett a mechanikai feszültség problémájára, erre Tao Ma kutató azt válaszolta, hogy az utóbbi időkben jelentős mértékben fejlődött a hőkezelt üvegek technológiája. „A mechanikai terhelés nem jelent akadályt, mivel a hőkezelt üveg szilárdsága akár egy gépkocsi vagy akár teherautók tömegét is elbírja” – mondta. „Azonban azon a véleményen vagyunk, hogy előnyösebb ezt a technológiát gyalogutakon, kerékpárutakon alkalmazni, mint közutakon, mert ott azért a tartósság gondot okozna.”
Ma szerint a gyalogos útvonalak árnyékolása nem jelentene problémát. „Az árnyékolási effektus megoldható pár dióda beépítésével, amelyek átvezetik az árnyékba eső napelem cellák termelését” – tette hozzá. „Enélkül az egész napelem panel működésképtelen lenne, ha árnyék érné a napelem cellát. Azonban a diódákkal kiegészítés növeli a kezdeti költségeket. Az árnyékolás nem jelentene komoly problémát, mert ez megoldható műszaki megoldások segítségével.