Kezdőlap / Technológiák / Zöld autó / Elektromos autó / Mostantól bárki másolhat elektromos autót
Tudj meg többet: Elektromos autó

Mostantól bárki másolhat elektromos autót

Megőrült a Paypalból milliárdossá lett, magánűrhajózást fellendítő Elon Musk? Első ránézésre úgy tűnhet: úgy döntött, mától bárki felhasználhatja elektromos autójának, a Teslának szabadalmait. Ezzel nagyon sokat segít versenytársaiknak, akiknek nem kell feltalálniuk a spanyolviaszt, hanem alapot kapnak saját fejlesztéseikhez. Musk viszont üzletember: céljai vannak és nem buta. Ezzel a lépéssel is ő járhat jól.

„Tegnap még volt a Tesla szabadalmaival volt tele egy fal a Palo Altó-i központban. Ez többé nincs így. A nyílt forráskódú mozgalom szellemében, az elektromosjármű-technológia fejlődésének érdekében eltávolítottuk”.

Ezzel a mondattal kezdődik a SpaceX-et is vezető Elon Musk forradalmi bejelentése az elektromos autókat gyártó Tesla blogján. A lépés jelentősége óriási: a cég megnyitotta szabadalmait  a versenytársak előtt, pedig a legkorábbiak is csak 2026-ban járnának le. Mint Musk annyit ötlete, ez is őrülten hangzik (először senki sem gondolta komolyan, hogy ilyen hamar, ekkora sikereket ér el a SpaceX-szel), de lehet, hogy valójában zseniális. Volt már hasonló lépés a szoftverpiacon: a Sun rengeteg szabadalmát megnyitotta, hogy a cég iránti egyre kisebb érdeklődést fokozzák. Most azonban teljesen másról van szó.

Musk szerint a Teslát azért alapították, hogy a hipszter elektromos autókból fősodor legyen, kiszorítsák mai, benzines társaikat.  Alapból azért szabadalmaztatták találmányaikat (több százat), mint bármelyik másik cég, mert Musk attól félt, hogy a nagyobb autógyárak egyszerűen lemásolják a technológiákat, és beépítik a benzines kocsikba anélkül, hogy az alternatívákkal foglalkoznának. Ez pedig még rosszabb, mint a szabadalmak. A Tesla most azt ígéri, szellemi tulajdonának védelme helyett „nem perel be senkit, aki jóhiszeműen használja a technológiáját”.

A cég már együttműködik több autógyártóval, például a Mercedes-Benzzel elektromos autókkal kapcsolatos kutatásaikon. Múlt héten pedig arról tárgyaltak a BMW-vel, hogy építsenek közös infrastruktúrát a kocsikhoz. Most úgy döntöttek, inkább az egész világgal megosztják a technológiát, mert gyorsabb fejlődést eredményez, mint néhány kétoldalú stratégiai partnerszövetség.

Gyors tempó ez egy olyan cégtől, ami még mindig küzd azért problémákkal: nem egyértelmű, hogy hosszú távon sikeresek lehetnek-e, és technológiai problémákkal is birkóznak, még akkor is, ha a hivatal ellenőrzése végül mindent rendben talált a kigyulladt akkumulátorok ügyével kapcsolatban. A mérleg másik serpenyőjében ott van az új töltő, amit az angol sajtó csak superchargernek (szupertöltő) hív: sokkal gyorsabban feltölthetőek vele a kocsik, akár percek alatt. Ezzel pedig ledolgozták azt a hátrányt, amit eddig a benzines kocsikkal szemben tartottak. Egyelőre csak pár száz töltőállomás van, Európában húsz, de 2015-re már az egész USA-t lefednék, és az EU területén is jó párat építenek még (Magyarországig sajnos nem érnek el).

Néhányan hősnek nézik tevékenységért Muskot, mások naiv idealistának tartják, amiért fő célja az elektromos autókkal a klímaváltozás elleni küzdelem. De a Paypalból meggazdagodott milliárdos nem naiv, a Tesla nem a jótékonykodásról szól. Azt is tudja, hogy a küzdelem nem az elektromos autók piacából való részesedésről szól, hanem a régi megoldás és az elektromos autók harcáról. Nem más gyártók elektromos autóival kell foglalkoznia: ők minél több pénzt raknak minden egyes új akkumulátorba, annál olcsóbb lesz a termék.

Minél több elektromos autó lesz az utón, annál nagyobb lesz az igény az elektromos töltőállomásokra. A szabadalmak megnyitásával tehát a cég ugyan másokon keresztül, de saját magának nyit utat. Mellékhatásként pedig talán bevitt egy gyomrost is az amerikai szabadalmi rendszernek: ha bejön a számítása, egyre többen követhetik majd példáját, és vége lehet annak, hogy minden gondolatot (mondjuk a lekerekített sarkú négyzetet) levédjenek, csak azért, hogy utána értelmetlenül hosszú pereskedéssel erre szakosodott cégek milliókhoz jussanak.

forrás: index.hu

Ajánlott tartalom

Épületfelújítás: kezdjük a falnál. Kiszámoltuk!

Ha épületfelújítással szeretnénk energiatakarékossá tenni otthonunkat, először is át kell gondoljuk, mely épületszerkezetek korszerűsítésével juthatunk a kívánt eredményhez.

Nincs hozzászólás

  1. “Minél több elektromos autó lesz az utón, ” úton
    Köszi

  2. Rengetegszer olvastam, hogy letoltheto a Tesla tervek amibol barki masolhat szabadon. Sehol sem talalom ezeket a terveket. Letezik egyartalan? Kerhetnek egy elerhetosegi linket erre vonatkozoan?
    Koszonom

  3. Kedves Uraim és Hölgyeim!

    Én erre csak azt tudom mondani, hogy a tudatlanság öl, butít és nyomorba dönt.

    Milyen merész volt anno az az amerikai cég, aki merte Nikola Tesla nevét felvenni, a saját “TESLA autó” névvel.

    Alapvetően Tesláról gőze sem volt, mert ha lett volna, akkor ekkora baklövést nem is hozott volna nyilvánosságra.

    Tudni illik Nikola Tesla az ingyen energia ISTENE volt.

    Az Ő autója egy régi 1930-as Pierce Arrow tipusú kocsi volt amiben semmilyen jel nem mutatta, hogy bármilyen jellegű akkumulátor hajtotta volna az autóját.
    Az Ő kocsija tisztán elektromos volt és az univerzum kozmikus “sugárzó energiája” hajtotta az autóját.

    És ezt építem én is.

    Tehát minden világszintű elektromos autót gyártó cég hamarosan nagyon nagy bajban lesz.

    Mert milliárdokat dobnak ki az ablakon.

    Egy magyar ember fogja hamarosan megépíteni azt az autót, amit Tesla működtetett.

    Erre mit lép a világ bazi kiváncsi leszek.

    Üdvözlettel
    ….