Nagy-Britannia a következő tíz évben 68 százalékkal akarja csökkenteni az 1990-ben mért szinthez képest az üvegházhatást okozó szennyezőanyagok kibocsátását.
Boris Johnson brit miniszterelnök a Downing Street által közzétett pénteki nyilatkozatában közölte: Nagy-Britannia már az elmúlt tíz évben is gyorsabban csökkentette a széndioxid-kibocsátást, mint bármely hasonló fejlettségű gazdaság, és a 2030-ig meghirdetett új terv is gyorsabb csökkentést irányoz elő. A program az üvegházhatást okozó szennyezőanyagok kibocsátásnak nagyobb arányú csökkentését célozza, mint az eddigi tervek: London a párizsi klímacsúcson született megállapodásban az 1990-es szinthez képest eredetileg 53 százalékos mérséklést vállalt 2030-ig. A brit kormány a nagyszabású klímavédelmi program keretében 2030-tól be akarja szüntetni az új benzin- és dízelüzemű személyautók és furgonok, 2035-től a hibrid meghajtású autók értékesítését. A kormány meghirdetett célja, hogy a brit gazdaság 2050-re nettó semleges széndioxid-kibocsátóvá váljon. A program fő elemei közé tartozik az a célkitűzés, hogy 2030-ra minden nagy-britanniai háztartásnak tengeri szélerőművek szolgáltassák az energiát. Ennek érdekében tíz éven belül 40 gigawattra, a jelenlegi szint négyszeresére kell emelni az ilyen erőművek energiatermelését.
Nagy-Britannia világelsőségre törekszik a légkörből káros szennyezőanyagokat kivonó és tároló technológiák kidolgozásában is. A célkitűzés az, hogy e technológiákkal 2030-ra évi tízmillió tonna széndioxidot lehessen eltávolítani az atmoszférából.
A kormány mindezek megvalósítására költségvetési forrásokból 12 milliárd font (4800 milliárd forint) beruházást tervez a következő évtizedben, és a magánszektorból további 40 milliárd fontot kíván bevonni társfinanszírozás formájában. London célkitűzései között szerepel az is, hogy 2024-ben már ne működjön szénerőmű Nagy-Britanniában.
mti