Napelemekkel burkolnak le ezer kilométer közutat a franciák

A tavalyi év egyik nagy sikereként elkönyvelt, 195 ország által aláírt párizsi klímaegyezmény értelmében minden csatlakozó ország komoly vállalásokat tett az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése érdekében.

Úgy tűnik, hogy a franciák meg is kezdik saját terveik teljesítését, hiszen a kormány a napokban bejelentette, hogy a következő években ezer kilométernyi utat burkol le strapabíró fotovoltaikus panelekkel, amelyek összesen 5 millió ember számára szolgáltatnak majd energiát.

A Wattway nevű projektet öt éven belül szeretnék teljesíteni, és ha sikerrel jár a projekt, ez lesz a legnagyobb szabású hasonló vállalkozás. Napelemes burkolatokkal persze már korábban is próbálkoztak a szakértők a világ több pontján, ez lesz azonban az első alkalom, hogy ilyen hosszúságú közútra telepítenek fotovoltaikus paneleket, amelyek az ország lakosságának 8 százaléka részére kínálnak megújuló energiát.

Az utakra helyezendő panelek nem egészen olyanok, mint a kereskedelmi forgalomban kapható „mezei” napelemek. A 7 milliméter vastag, 15×15 centiméteres panelekben egy nagyon vékony réteg polikristályos szilícium gondoskodik a napenergia elektromos energiává alakításáról, ezt a vékonyfilm-réteget pedig egy átlátszó, erős védőbevonat borítja. A kész struktúra elviekben ellenáll a legnehezebb gépjárműveknek is: a tesztek szerint az elemek karcolások nélkül kibírják akár egymillió kamionkerék áthaladását is.

A paneleket elviekben egyszerűen rá lehet telepíteni a meglévő utakra, vagyis nincs szükség ezek jelentősebb átalakítására, ami jelentősen csökkenti a projekt költségeit. A becslések szerint a napelemes burkolat nagyjából 10 évet bír ki, vagyis élettartamra felveszi a versenyt a jelenleg használatos útburkolatokkal, azokon a helyeken pedig, ahol nincs kitéve nagyobb igénybevételnek, például a kevésbé forgalmas utakon és a parkolókban, akár 20 évig is sértetlen maradhat.

A panelek ugyanakkor egy kicsit rosszabbul teljesítenek, mint a hagyományos fotovoltaikus cellák, hiszen 18?19 százalék helyett csak 15 százalékos hatásfokkal működnek. Ennek ellenére a projekt felelősei szerint a különleges útburkolat 4,5 métere elegendő energiát termelhet egy átlagos francia háztartás igényeinek kielégítésére, a fűtést leszámítva. Ez azt jelenti, hogy egy kilométernyi út megoldást jelenthet egy 5000 fős település árammal való ellátására.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Kihalás fenyeget minden ötödik európai madárfajt

Minden ötödik madárfajt, köztük a sárszalonkát, a sarlósfecskét és a vetési varjút is a kihalás fenyegeti Európában a BirdLife madárvédelmi szervezet legújabb vörös listája szerint.