Napelemes ponyvát kaphatnak az elektromos autók?

Megosztott a szakma annak tekintetében, érdemes lenne-e használni napelemes ponyvát, amely tölti és egyben óvja az elektromos autót.

A napelemes tető, mint lehetőség, mindenesetre foglalkoztatja a fejlesztőket, de a széleskörű áttörés a gyakorlati megvalósításban még várat magára. Egyelőre szériagyártásban csak a Toyota forgalmaz napelemes „fedőborítót”, s teszi ezt kizárólag a Prius 4. generációjának PHEV típusához. Hozzátéve, tekintélyes felárért árulja a ponyvát, amelynek jellemzője, hogy úgymond ráadásként, az autó számára napi 4-5 km extra hatótávot biztosít.

A német Fraunhofer napelemet tartalmazó színezett üvegfedél ugyancsak ígéretes kísérleti projekt, és a sorba beleillenek a Lightyear és a Sono Sion „teóriaautók” napelemei is. Nem hagyható azonban figyelmen kívül az a felvetés, komolyan elgondolkodtató érv, mely azt taglalja a napelemek használatával szemben, hogy ha garázsban, vagy árnyékban parkoltatják az autót, akkor nyilvánvalóan nincs termelés. Ha viszont napon állítják le a járművet, olyan erőteljesen felforrósodik a kocsi belső tere, hogy a vezető kénytelen arra fordítani a létrejött energia tetemes részét, hogy az indulás megkezdése előtt az utasteret a légkondicionálóval elviselhető hőmérsékletre hűtse. Ez a nehézség inspirálja, viszi abba az irányba a konstruktőröket, hogy mégis a napelemes ponyva legyen a hosszú távú megoldás. A Gazelle Tech francia autóipari start-up mindenekelőtt könnyű karosszériaelemek kialakításával és előállításával foglalkozik, de a közelmúltban bemutatta védőponyva prototípusát, amelynél a villany kisautóra motorok húzzák rá és veszik le a borítást. Szerves félvezető polimerek képezik az alapját a védőeszköznek. Ez eredményezi a fedőborító Armor Asca organikus napelem film létrejöttét. Ennek a módszernek a lényege, hogy a fóliára egy minimális festékréteget visznek fel. Milyen gyakorlati, praktikus paraméterekkel bír ez a mobil tetőzet?

A gyártó tájékoztatása alapján, sérülés nélkül mintegy 50 ezer összehajtást kibír a hajlékony napelem. A mindennapi naphőgyűjtő tömegének legalább 1/30-a a napelemes fólia súlya. Előnye, miután csekély helyen elfér, ideálisan tárolható a kocsiban és az autó tetején percek alatt elhelyezhető. Elfedi a gépjármű tetőablakát és a többi üvegfelületet, ezáltal mérsékli az utastér felhevülését. Kétségtelen, hogy a motoros megoldás meglehetősen bonyolult művelet a ponyva mozgatására, de a napi 8-10 órás munkaidő során a napfényben leállított kocsi kézzel, könnyedén beburkolható, a napelemes árnyékoló fedőborító kedvező hatást eredményezhet. Tudniillik, ha az elektromos autó akkujába a munkahely és az otthon közötti távolság megtételéhez elegendő energiát a napelem visszatölti, akkor ez máris növeli az autó gazdaságos működési mutatóit.

Ajánlott tartalom

Kényelmes és zöld megoldást kínál az új városi buszflotta

Forgalomba álltak az új maximidi buszflotta első járművei (Mercedes-Benz Citaro K) a fővárosban.