Minden bizonnyal a Kecskeméti Főiskola napelemes versenyautója a leginkább környezetbarát autó 2016-os Tuning-show-n.
A Kecskeméti Főiskola csapata a 2015-ös World Solar Challenge versenyen újoncként a 7. helyen végzett 42 indulóból, ami fantasztikusan jó eredmény. A verseny lényege, hogy a Darwin–Adelaide közti 3000 km-t minél rövidebb idő alatt, minél gyorsabban kell megtenni. Az a csapat nyer, amelyik hamarabb ér Adelaide városába. Az utat a napenergia felhasználásával, illetve a jármű kinetikus energiájának visszanyerésével kellett teljesíteni, a szakaszok reggel 8:00-tól 17:00-ig tartottak minden nap, az estéket a csapat és a jármű a sivatagban töltötte.
Mint azt Jakab Mária, a csapat tanára és pénzügyi szervezője elmondta, még jobb eredményt is elérhettek volna a 7. helynél, ha egy kicsivel több rutinnal rendelkeznek: a napi célba általában úgy érkezett meg az autó, hogy az akkumulátora még 30 százalékos töltöttséggel rendelkezett, amit jobb lett volna menet közben szinte teljesen elhasználni. A táv vége felé még egy defekt is nehezítette a csapat dolgát, ami legalább egy helyezésbe került.
A verseny alatt 7 átvizsgálási ponton kellett megállni, ahol a műszaki ellenőrzés mellett, időjárással és a versennyel kapcsolatos legfontosabb információkkal a szervezők tájékoztatást nyújtottak. Menet közben három kísérőautó ment a MegaLux mellett, ebből az egyik egy trélert húzott az esetleges műszaki hibákra számítva, egy másikban pedig a versenyfelügyelő ült, aki a szabályosságot ellenőrizte.
A MegaLux szénszálas karosszériájának formáját 3D tervező szoftver segítségével tervezték, nagy hangsúlyt fektetve a légellenállásra. Nemcsak a kasztni, hanem a futómű nagy része és a keréktárcsa is szénszálas kompozitból készült, amelyet a Kecskeméti Egyetemen gyártottak le pre-peg technológiával. Maga a jármű négykerekű, elsőkerék-kormányzású, a bal hátsó kerék hajtott. A karosszéria katamarán formájú, az egy nyomtávon lévő kerekek egy-egy hajótestben vannak.
A könnyű alapanyagnak köszönhetően a 4,5 méter hosszú, de csupán 1 méter magas kocsi a vezetővel együtt is csak negyed tonnát nyom. Mivel könnyű és alig csak 0,14 az alaktényezője (légellenállása), a MegaLux a 2 kW teljesítményű kerékagy-motorral is képes megfutni elméletileg a 130 km/h-t, de e versenyen csak 110 km/h-is merészkedtek (már ez is több mint amennyi a Stuart highway-en normál esetben engedélyezett). A 98 százalékos hatásfokú kefe nélküli motor a pilóta mögötti hátsó kerékben helyezkedik el.
A 6 nm alapterületű, 390 cellából álló napelemet minden versenycsapat ugyanattól a beszállítótól, a Sunpowertől szerzi be. A napelem hatásfoka 23,9 százalék. A modulok az egyetem diákjai által kifejlesztett töltésvezérlő elektronikán keresztül hajtja a járművet, a felesleges energia a 20 kilogrammos Panasonic lítium-ion akkumulátorban tárolódik.
A MegaLux csapat jelenleg támogatókat keres, hogy elindulhassanak az idénre betervezett dél-afrikai világversenyen, amelyen szintén csak napelemes autók vehetnek részt. Ez abban különbözik az ausztráliaitól, hogy itt nem a gyorsaságot, hanem a megtett távolságot nézik, ugyanis a napi célállomások körül még kisebb hurkokat meg lehet tenni naplementéig.
forrás: kecskemetitv.hu