Negyedannyi energiát fogyaszt a villanybusz, mint a dízel

A városi közlekedésben egy dízel üzemű autóbusz több mint négyszer annyi energiát fogyaszt, mint egy hasonló méretű elektromos busz, figyelembe véve az áramot előállító erőmű energiaveszteségét is.

Ezt állapították meg a szakemberek a kínai BYD cég eBUS-12 típusú villanybuszának budapesti próbaüzeme alapján, amely most hétvégén ért véget. Az eredmény a vártnál is sokkal kedvezőbb annak ellenére, hogy a nagy meleg miatt a busz klímaberendezését is szinte folyamatosan üzemeltetni kellett. A komoly teljesítmény részben annak köszönhető, hogy a villanymotor hatásfoka eleve jóval nagyobb, mint a dízelmotoré. A villanybusz további előnye, hogy fékezéskor és lejtmenetkor energiát táplál vissza, ellentétben a dízelbusszal, amely ezekben az esetekben energiát használ fel. A budapesti közlekedésben pedig különös jelentőségű, hogy a villanybusz üresjáratban nem fogyaszt energiát. Ezzel szemben a BKV dízelbuszai gyakran üzemanyaguknak több mint 30 százalékát álló helyzetben égetik el, vagyis a megállókban, a végállomásokon, a piros lámpáknál, a zebrák és egyes útkereszteződések előtt, valamint a dugókban.

„Az utasok rendkívül elégedettek voltak a járművel, sokan mondták, hogy mielőbb szeretnének ilyen buszokkal utazni” – állapította meg Mezei Gyula, a Törökbálinti Önkormányzat szakembere, aki végig figyelemmel kísérte a próbaüzem lebonyolítását. „A Levegő Munkacsoport helyesen döntött, hogy elősegíti a villanybusz magyarországi kipróbálását. Most már a kormányon a sor, hogy a nulla emissziós buszokra kapható 85 százalékos uniós támogatásnak és a rendelkezésre álló egymilliárd eurós kínai hitelkeret egy részének felhasználásával mielőbb lecserélje a mindannyiunkat mérgező, energiapazarló dízelbuszokat” – jelentette ki Lukács András, a civil szervezet elnöke. A villanybusz az elkövetkező napokban Szegeden és Kecskeméten mutatkozik be, majd Budapesten keresztül Bécs felé veszi útját.

A Levegő Munkacsoport köszönetét fejezi ki a Törökbálinti Önkormányzatnak és a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK), hogy lehetővé tették a villanybusz három hetes próbajáratát a fővárosi és főváros-környéki menetrendszerű forgalomban. Köszönet illeti az utasokat is, akik véleményük elmondásával segítették a munkát.

Ajánlott tartalom

A GTKB Ganz fejleszti buszgyártási képességét

A GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. fejleszti buszgyártási képességét, egyebek közt új innovatív vezérlőrendszert hoz létre a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (Ginop) Plusz forrás felhasználásával - közölte a társaság az MTI-vel.

Nincs hozzászólás

  1. A cikkben nem közölték a z elektromos busz kb. árát.
    Nagyon kiváncsiak lennénk mennyibe kerül ?

  2. a kép egyébként zalaegerszegen készült és ha jól tudom nem elektromos a busz hanem bioetanol 🙂

  3. Az Ikarus 280 as 30 éves autóbuszok még mindíg futnak.
    Költségei az üa on túl:1.000.000km futásig a motoron 2x szelepállítás.
    Ugy nem kell részletezni,h az olcsó üzem mellett kérdés,h mennyi a garancia az akku csomagra.A csomag 1 e személyautóba kb 3-4M Ft között van. A buszba levő csomag súlya:10x akkora,tehát az ára is.
    Kérdés:1.000.000.km alatt hányszor jelent ez 30-40M Ft +költséget?
    Az is környezet terhelés,ha 2-3 tonna akkut x időnként le kell gyártatni újra…