Ahogy egyszerre több autógyártó is megkezdte akár nagy tömegben is eladható elektromos modelljeinek tervezését, azzal a problémával szembesültek, hogy egyelőre képtelenek biztosítani az autók akkumulátor-ellátását.
„A kapacitás egyszerűen nem áll rendelkezésre” – mondta a Volkswagen stratégiai igazgatója, Thomas Sedran.
A probléma az, hogy az elmúlt év során több nagy autóipari szereplő is elhatározta, belép a villanyautók piacára, és már a fejlesztés korai szakaszában gondoskodni kell róla, hogy minden alkatrész a megfelelő mennyiségben álljon rendelkezésre. A VW MEB elektromos platformjára például csak az évtized legvégén kezdenek majd villanyautókat építeni, de ehhez már most le kell kötni a gyártókapacitást. A német gyártó évi 2-3 millió elektromos autó gyártására kezd berendezkedni, és ezek szerint egyelőre a hat, a megbízásért versenyző akkumulátor-gyártó egyike sem tud elegendő akkucsomagot szállítani.
Mindez azért meglepő, mert a tavalyi év elején még arról lehetett hallani, hogy túlkínálat van – a Mercedes például ezen az alapon vetette el a saját akkumulátor-gyártó kapacitás kiépítésének ötletét. Az akkumulátor-gyártók persze követik majd az igények fokozódását, de valószínűleg nem azonnal: kell néhány év, mire beáll a kereslet és kínálat egyensúlya. Ezzel együtt mindenki arra számít, hogy a kWh-ra vetített árak drasztikus csökkenése folytatódik. Jelenleg mintegy 400 dollárba kerül egy kWh elektromos energia tárolása – ami átlagban 70 kWh-val számolva azt jelenti, hogy durván 8 millió forintba kerül egy villanyautó-akku előállítása. Az előrejelzések szerint azonban 2020-ra a fajlagos ár lemehet 215 dollárra kWh-nként, 2025-re pedig 140 dolláros árat várnak, ami 3 millió forint alatti átlagos akkuárat jelentene.
A teljes cikk itt olvasható.