Nem lehet megoldás a német dízelválságra a nagy károsanyag-kibocsátás miatt a forgalomból kivont autók exportja az Európai Unió keleti tagországaiba - hangsúlyozta az Európai Bizottság lengyel tagja egy hétfői nyilatkozatában.

Nem megoldás a német dízelválságra a szennyező kocsik exportja az EU keleti részére

Nem lehet megoldás a német dízelválságra a nagy károsanyag-kibocsátás miatt a forgalomból kivont autók exportja az Európai Unió keleti tagországaiba – hangsúlyozta az Európai Bizottság lengyel tagja egy hétfői nyilatkozatában.

Elzbieta Bienkowska a Der Tagesspiegel című német lapnak elmondta, hogy egyre több koros, környezetszennyező kocsi kerül Nyugat-Európából az EU keleti részére, és a németországi dízelválság tovább ronthat a helyzeten. A berlini vezetés terve szerint a német gyártmányú, Euro 4-es és Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású dízelautók tulajdonosai kedvezményes áron új autót vásárolhatnak. Az Euro 5-ös osztályba tartozó kocsik tulajdonosai az átalakítást is választhatják, ha a jármű alkalmas az úgynevezett SCR-rendszerű katalizátor beépítésére. A program egyelőre a leginkább szennyezett levegőjű 14 településre és környékére vonatkozik, célja a légszennyezettség miatt fenyegető dízelautó-használati tilalom megelőzése.

Azonban Elzbieta Bienkowska szerint rendezni kell azt a kérdést is, hogy mi lesz a “lehasznált, rosszul beállított” kocsikkal, amelyeket a német tulajdonosok lecserélnek. Az esetleges export az EU keleti részére csupán “a levegőminőségi problémák áthelyezése nyugatról keletre” – mondta a lengyel uniós biztos. A Németországban leselejtezett autókat csak akkor lenne szabad exportálni, ha átalakítják őket – tette hozzá Elzbieta Bienkowska, kiemelve, hogy hazájában is egyre több a nyugatról behozott használt autó. A brüsszeli bizottság belső piacért, ipar-, és vállalkozáspolitikáért felelős tagja hangsúlyozta, hogy a német Volkswagen csoport 2015-ös dízelbotránya óta tartó vita a dízelautók károsanyag-kibocsátásáról európai ügy, amelyet nem lehet nemzetállami szinten rendezni.

A Volkswagen-botrányban kiderült, hogy a hivatalos adatoknál több káros anyagot bocsát ki a társaság több millió dízelüzemű gyártmánya. A probléma azért vált égetővé Németországban, mert a szövetségi közigazgatási bíróság februárban kimondta: az önkormányzatok korlátozhatják az Euro 6-osnál régebbi dízelmotorral működő járművek használatát azért, hogy a település levegőjének minősége megfeleljen az európai uniós előírásoknak, az Európai Bizottság pedig májusban beperelte Németországot a főleg a dízelmotorok használatával a légkörbe kerülő nitrogén-oxid egészségügyi határértéken felüli kibocsátása miatt.

Ajánlott tartalom

Kijöttek a legfrissebb adatok az éghajlatváltozásról: Szeged belvárosa már olyan forró, mint Rómáé

A szegedi mérések alapján az elmúlt egy év (2023. július – 2024. június) középhőmérséklete a külterületen 14,4 °C volt, ami jelentősen meghaladja az 1981-2010-es időszak átlagát (11,5 °C).